ATLAS C1 Wenen


Bijgaand de manier van Gijs Jan Brandsma en met zijn toestemming hier geplaatst voor gebruik door derden.

Beste Paul,
 

Omdat ik nergens op internet een ombouwbeschrijving tegenkwam voor het motoriseren van een Atlas C1 ben ik zelf aan het puzzelen gegaan. Misschien leuk voor op je site?



Groet, Gijs Jan


 
 
1. Kap afnemen. De kap zit via de koplamp aan de bodemplaat vast. Deze voorzichtig loswrikken met een scherp mesje. De bodemplaat is niet meer nodig bij deze ombouw, maar is van metaal en kan dus handig zijn als extra gewicht voor andere ombouwprojecten.


    2. Interieur uitnemen en apart leggen. De koplamp kan nu meteen teruggelijmd.


    3. Het Halling C1-onderstel is net iets te lang voor de Atlas-kap. De randen aan de voor- en achterkant allebei verwijderen en voor en achter iets afschuinen met een scherp mesje. De 4 kliknokjes aan de zijkanten moeten er ook af. In principe kun je het model nu in elkaar zetten en rijklaar maken, maar het model staat wel veel te hoog.

    4. Om het model wat te verlagen, slijp of snij je eerst in het interieur de rand langs de bankjes rondom weg. Daardoor wordt het interieur ongeveer 2-3mm smaller. Vervolgens heb ik met een dremel gaten in het interieur weggeslepen om de vliegwielen van de motor wat meer ruimte te geven. Dat valt later niet op, maar zonder deze slijpgaten staat het interieur te hoog en dat valt wel op.


   5. Slijp ook meteen een gaatje ter hoogte van de conducteurszitplaats als je digitaal rijdt. Het achterbalkon is een mooie plek voor een decoder.
6. Snij nu van het onderstel rondom wat materiaal weg zodat de bovenkant wat afgeschuind raakt. Er mag flink wat vanaf, en het onderstel is er sterk genoeg voor.
7. Nu kan het model weer in elkaar en staat de kap ruim een halve centimeter lager. Veel verder gaat niet, anders blokkeren de draaistellen onder de kap bij zeer krappe bochten.