Atlas Geneve (CH)

(D).

Foto's vom Umbau des Genfer Standardwagen im rahmen von Atlas. Also mit so viel wie möglich verwendung der Orginalteile. Bei Fragen können Sie jedrzeit mailen um eine Erläuterung.

(NL).

Prachtige wagens voor wie de Navemo modellen veel te duur vindt.

Onderstaand vindt U een fotoreportage van de ombouw naar gemotoriseerd. Weer in de gedachte dat het om souveniermodellen gaat en naar een goede aandrijving en panto gezocht is en met gebruik van zoveel mogelijk Atlas onderdelen opdat U voor zo min mogelijk geld toch een prachtig model heeft.










OMBOUW 1.0




Uitneemrichting van de bumpers  2x, daarna laat zich de bodemplaat verwijderen



de onderdelen van de Atlas tram







Het verlengen van een Halling 2001018-A  C1 Fahrwerk





De vergelijking van de balkons van de Halling bodemplaat met het originle interieur.




Het pas maken van de bodemplaat in de kap van de tram middels figuurzaag en vijl.




Het passen van de kap op het C1 onderstel met draaistellen.



Het afzagen van alle bankje s en delen van het interieur omdat deinterieurplaat aanmerkelijk hoger in de kast van de tram komt te liggen.




Het pas maken van de draaistelzijkanten op de originele Halling draaistelzijkanten



De panto is gewisseld voor een Geneve BBC en is funktioneel. Hier ziet U de mooie lage bouw van de wagen t.o.v. de rails.




Het bedraden van de C1 aandrijving. SKIPtram had een bijwagen bodem met losse onderdelen gebruikt.
Het geheel is naar zwitsers voorbeeld in H0m uitgevoerd.




Bodemplaat met interieurplaat en alle ingekorte bankjes




Complete aandrijving onderzijde met koppelingen en vanghek







Eindelijk heeft de 70% lagevloertram uit Geneve van SKIPtram( messing) een voortram.
( met excuses de achterste tram is breedspoor).

OMBOUW 2.0

24-02-2016 ( übersetzung in deutsch auf Anfrage)

Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van de originele bodemplaat en de SKIPtrack motor.

Men neme een schuifmaat wat afkraspennen en een figuurzaag en een hoop geduld.

N.B. een figuurzaag is een soort dremel maar dan bediend met de hand en maakt iets minder lawaai. Pas op kans op spierpijn.




De draaistel plaat van styreen 1 mm dik en het iets uitgefreesde deel van de bodemplaat.




De gemonteerde strips.



Ja en nu komt het: Ik frees dan uit de hand deze strips op de maat van 10 mm rond met behulp van een schuifmaat en een heilig oog.
De ruimte voor de motor is zodanig bewerkt dat de motor ingeklemd zit op goede hoogte en met Stabilit verlijmd kan worden.




Dit is het resultaat




N.B. van het model kan dan ook een Züricher Standardwagen gemaakt worden.



tekening bewerkt uit Navemo catalogus.


TPG B4 301-315

Ook kunt U van het Atlas model een bijwagen maken die niet geheel overeenkomt maar toch een vrijwel gelijkend resultaat oplevert.





De tekening uit de Navemo catalogus laat zien dat er wel wat verbouwd moet worden.




Om een indruk te krijgen van de mogelijkheden heb ik de kap gescand en in papier de delen uitgesneden en in een andere volgorde gezet.



bovenstaand de scan van het origineel.

De bodemplaat is middels de figuurzaag weer uitgehaald om plaats te maken voor de wielen en de schrotplaten zijn ites verbreed weer gemonteerd. De zijwanden van de kap zijn uitgesneden en in een andere volgorde gemonteerd. het interieur is aangepast aan een bijwagen configuratie.

Dit is het voorlopig resultaat en omdat het best aardig is ga ik nu bekijken hoe het dak aangepast gaat worden en welke storende roosters en knopjes van de wanden verwijderd dienen te worden.