SKIPtram

U bent hier: Home > (OM)BOUWTIPS SKIPtram > ATLAS modellen > Atlas PCC 10409

Atlas PCC 10409

Update 03-07-2015


update 26-06-2015

Het chassis is in orde gemaakt met 7,6 mm wielen waardoor de bodemplaat iets aangepast moest worden omdat de bodem voor 8,2 mm wielen is ontworpen. De Belgische PCC staat bij Atlas ook redelijk laag en op vele Belgische foto's lijkt dat te kloppen.



De bedoeling is dat van deze PCC een crème of zoals de Belgen dat zeggen een "kreeme" versie wordt gemaakt.



foto Paul Roos.

update 22-06-2015

Onderstel middels 3d bodem en SKIPtrack motor. In dit geval met cardan-assen en vliegwielen, maar er zijn ook opties zonder vliegwiel en slangetjes. De bodem past in op de originele wijze met schroef in de kap. De motor loopt 50% van de snelheid van een Mabuchi motor.


update 10-05-2014.

Ook in het Belgische modelbouw blad "Modelspoor magazine"mei 2014 nr 136.; verkrijgbaar bij de Bruna staat een artikel van Guy van Meroye over de ombouw van de PCC met onderdelen van Ferivan. Omdat zonder toestemming geen artikelen mogen worden overgenomen kan SKIPtram hier geen verslag plaatsen en dient U het blad te kopen.

De bestelde onderdelen van ferivan zien er netjes uit en geven een goed uitgangspunt voor een makkelijke ombouw. Hij stuurt dan ook het PDF bestand van het artikel aan je om de inbouw te vergemakkelijken.

update 21-4-2014.

Omdat de koningspilafstand van dit Atlasmodel afwijkt van de gangbare PCC van Belgie en kennelijk grote is dan 77 mm zal er geprobeerd worden een aandrijving voor dit model te ontwerpen. Zelf heb ik het model nog niet binnen dus ik kan nog niet aan de gang.

Budgetair is het handigste om gebruik te maken van een halve E1 aandrijving in combinatie met een Weens draaistel ( oude Prefo productie) die dan wel van stroomafname dient te worden voorzien. Een beetje gevorderd modelbouw niveau maar uiteindelijk valt het wel mee. Voordeel is denk ik dat de je meteen een opname hebt voor het Weens draaistel en dat niet hoeft uit te freezen.

Het voorste draaistel is dan aangedreven met stroomafname en het achterste niet aangedreven met extra stroomadfanme. Moet voor zo'n licht modelletje goed haalbaar zijn.

Zou gauw ik een model binnen heb ga ik ermee aan de slag




Foto met toestemming van Mark van Dijk.

01-05-2014
Het slopen van de PCC gaat voor een Atlas model heel eenvoudig.
De bodemplaat zit aan de achterkant met een nok in de kap en aan de voorkant voorzichtig de schroef losdraaien.
De twee draaistel schroeven losdraaien en de voorste schroef terugzetten. Aaan deze schroef trekt u de voorkant van de bodemplaat naar beneden en de de arretering in de achterkant laat dan los.



Gekozen is voor een halve Halling E1 aandrijving in combinatie met een Weens draaistel ( oud Prefo)




Het inkortern van het motrorgedeelte en het bewaren van de opname voor het weense draaistel voor het achterste draaistel.

















Nu staat de wagen op en normale jhoogte en is het geen kinderwagen op draaistellen.
































De panto is van SKIPtram ( ontwerp H0w).

Het model komt ondanks zijn geringe gewicht slecht vooruit en er zijn dus wat extra maatregelen genomen onm het soepel rijdend
te krijgen.



De slipbandjes zitten volgens het SKIPtram patent dus zoals ook bij de Lima trams diagonaal. Dan ben je ook van de
discussie af of het op de voorste of de achterste as moet.



Zo loopt het naar behoren.

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben