HO(me) > (OM)BOUWTIPS SKIPtram > Fairfield aandrijvingen
SKIPtram
 

Fairfield aandrijvingen

Het betreft hier de aandrijvingen zoals die gebruikt werden tijdens de zeventiger jaren in de Fairfield Boedapesters, NZH 600 en Amsterdamse veegwagen.

De Fairfield aandrijvingen met spiraalveertjes hebben menig modelbouwer al genoeg hoofdpijn bezorgd. De spiraalveertjes staan of niet genoeg op spanning of ze zijn te slap en het zaakje slipt. Vaak is de motor iets te vestellen maar het blijft lang zoeken, zeker omdat er meestal twee aandrijfveren worden gebruikt. Daarom zocht ik extreem soepele O ringen maar die zijn niet ik de gewenste dikte te vinden.

Al jaren gebruik ik de op maat gemaakte rubberbandjes ( wedjets) verkrijgbaar bij een tandarts die gek was van dat systeem en die zijn matrixbandjes hiermee interdentaal stevig op de plaats hield. Ongeveer 10 % onder de maat van het oorspronkelijke veertje. recht afsnijden en kops met rustige hand en een druppeltje cyanolite en 30 seconden later is Uw aandrijfsnaar klaar overigens zonder de draaistellen uit elkaar te halen.

Ter info: Wedjets ( dental dam stabilizing cord) van Coltene WhaledentGmbH +Co 89122 Langenau Germany Large H06523 en small H06522

Het geheim zit niet in de spanning maar de wrijving op de zijdeligense delen van de aandrijfschijven (aandrijvingen bekend van Dafjes en bij "van Doorne transmissies" tegenwoordig de omgekeerde duwband verwerkt door japanners in de CVT nadat het patent verlopen was). Maak je de snaartjes te klein en dus te strak op de aandrijfpoelies dan breken ze op de las, hetgeen mij ook al is overkomen.

 


 
 het materiaal aan de meter en verlijmd.


 het materiaal onder spanning.

 

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de