SKIPtram

U bent hier: Home > (OM)BOUWTIPS SKIPtram > HALLING MODELLEN > Halling Avenio

Halling Avenio

19-11-2015

Aanvullende adviezen.

Het corrigeren van de binnen rand van de bodem opdat het draaistel maximaal ongestoord draait.


Het corrigeren van de dakplaat ( links) opdat de buitenste bakken bij lichte stijging iets opgetild kunnen worden en niet gelijk de tweede bak mee omhoog duwen.  van toepassing bij niet geheel vlak liggende rails.


15-07-2015

Belangrijk is dat de Kinematic koppeling van de middelste draaistellen zo los als mogelijk gesteld wordt, anders gaan deze twee bakken als een stijf geheel door de wissels en geven een onjuiste info aan de eind bakken. Stel men de koppeling te ruim dan schragen de middelste bakken bij trek verkeer ( motor in de tweede bak van de rijrichting).

25-12-2014

De stroomafname heeft af fabriek de volgende draaistellen op de kop.


foto Martijn van Meerwijk.

Dit is gedaan om de draaistellen ongestoord te laten draaien. Bij het uitbuigen van de stroomblaadjes aan de "binnenkant zijde" moet je wel goed opletten dat de draden niet storen bij het draaien.

24-09-2014

Op de standmodellen zijn in eerste instantie geen veertjes op de midden Kynematic koppeling gemonteerd.
Het kan zijn dat daardoor het model niet netjes op de rails staat. Op verzoek wordt een setje met veertjes nageleverd.

Zie ook: Tips in het Duits

Adviezen van Mark van Dijk

De Avenio was direct uit de doos niet geschikt om probleemloos om mijn baan te rijden en ik heb een aantal aanpassingen doorgevoerd. Het model is te licht waardoor de bakken uit de rails worden gedrukt in wisselstraten en S bochten. De uitslag van de eerste en de laatste bak zijn veel te groot. Ongveer 1,5cm naast de middenlijn in een 25cm bocht. Hierdoor blijft de kopbak aan alles hangen waar zelfs de brede Stadtbahn en U-bahn modellen geen last van hebben. De eerste en de laatste bak zijn te laag waardoor ze (op mijn trambaan) aan stoepranden en modulebakovergangen blijven hangen.
 
Mijn verbouwing is als volgt:
- Extra gewicht onder alle daken.
- Een styreenplaatje of ringetje onder het draaistel van de eerste en laaste bak, zodat hij meer bodemvrijheid heeft. Er zat voorheen teveel speling in.
- De draaisteluitslag beperken door het lijmen van een 1mm styreenstrip aan de buitenzijde van het onderstel (zie foto's)
- Stroomafname op de C bak. Deze ontbrak, waardoor het model nu betrouwbaarder rijd.
 
De foto's tonen de uitlag na de aanpassing en deze is nog steeds groot genoeg om het model goed door bochten en wissels te laten rijden.
 
 
Voor middenbakovergang moet ik nog kijken wat ik daar op kan verzinnen om het inkijkgat wat kleiner te maken. Door S bochten is dit wat lastig te maken.

 








Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben