19-11-2015
Aanvullende adviezen.
Het corrigeren van de binnen rand van de bodem opdat het draaistel maximaal ongestoord draait.
Het
corrigeren van de dakplaat ( links) opdat de buitenste bakken bij
lichte stijging iets opgetild kunnen worden en niet gelijk de tweede bak
mee omhoog duwen. van toepassing bij niet geheel vlak liggende rails.
15-07-2015
Belangrijk
is dat de Kinematic koppeling van de middelste draaistellen zo los als
mogelijk gesteld wordt, anders gaan deze twee bakken als een stijf
geheel door de wissels en geven een onjuiste info aan de eind bakken.
Stel men de koppeling te ruim dan schragen de middelste bakken bij
trek verkeer ( motor in de tweede bak van de rijrichting).
25-12-2014
De stroomafname heeft af fabriek de volgende draaistellen op de kop.
24-09-2014
Op de standmodellen zijn in eerste instantie geen veertjes op de midden Kynematic koppeling gemonteerd.
Het kan zijn dat daardoor het model niet netjes op de rails staat. Op verzoek wordt een setje met veertjes nageleverd.
Zie ook: Tips in het Duits
De Avenio was direct uit de doos niet geschikt om probleemloos om mijn baan te
rijden en ik heb een aantal aanpassingen doorgevoerd. Het model is te licht
waardoor de bakken uit de rails worden gedrukt in wisselstraten en S bochten. De
uitslag van de eerste en de laatste bak zijn veel te groot. Ongveer 1,5cm naast
de middenlijn in een 25cm bocht. Hierdoor blijft de kopbak aan alles hangen waar
zelfs de brede Stadtbahn en U-bahn modellen geen last van hebben. De eerste en
de laatste bak zijn te laag waardoor ze (op mijn trambaan) aan stoepranden en
modulebakovergangen blijven hangen.
Mijn verbouwing is als volgt:
-
Extra gewicht onder alle daken.
- Een styreenplaatje of ringetje onder het
draaistel van de eerste en laaste bak, zodat hij meer bodemvrijheid heeft. Er
zat voorheen teveel speling in.
- De draaisteluitslag beperken door het
lijmen van een 1mm styreenstrip aan de buitenzijde van het onderstel (zie
foto's)
- Stroomafname op de C bak. Deze ontbrak, waardoor het model nu
betrouwbaarder rijd.
De foto's tonen de uitlag na de aanpassing en deze
is nog steeds groot genoeg om het model goed door bochten en wissels te laten
rijden.
Voor middenbakovergang
moet ik nog kijken wat ik daar op kan verzinnen om het inkijkgat wat kleiner te
maken. Door S bochten is dit wat lastig te maken.