SKIPtram

U bent hier: Home > (OM)BOUWTIPS SKIPtram > HALLING MODELLEN > Ret Citadis

Ret Citadis

Om het model van Halling nog wat te superen volgen hieronder wat relevante tips van SKIPtram en anderen die mij hierover gemaild hebben. Mocht u ook adviezen hebben  ( behalve: "Was er maar nooit aan begonnen") laat het gerust weten.

  • Allereerst is helaas het interieur in de laatste bak in spiegelbeeld uitgevoerd en zitten de enkele bankjes aan de verkeerde kant. Een klein foutje van Halling maar ook door Skiptram over het hoofd gezien waarvoor excuses. (met dank aan C.de.Meij). De enige remedie is als U dit blijft storen dat U de bodem met een mesje doorhaalt en de bankjes verwisseld. denk eraan dat onder de bankjes de bevestigingsnok naar de bodemplaat zit met daaraan weer de gaatjes waarin de bak klikt. Als u dus tot deze actie overgaat bedenk dan goed dat U gemakkelijk de justering van de bak schaadt.
  • De bankjes dienen in twee kleuren groen gespoten te worden en de vloer mag ook donkergrijs zijn. Voorlopig houdt SKIPtram het op HUMBROL 131 en 3 voor de bankjes

foto Carl de Meij.

  • De nummertransfers die U gebruikt voor de voor en achterbak dient U in de hoogte met een mesje zodanig te verkleinen dat hij op het paneel onder de ramen past anders steekt de transfer naar boven uit.
  • Achteruitzichtcamera"s kunt U van plastic maken en op de plaats aanbrengen die wel middels een lijntje op de bak is aangegeven. Misschien heeft iemand een goede foto van het orgineel??
  • Indien u klachten heeft over ontsporingen zijn deze mits de rails in goede staat zijn vaak het gevolg van het niet "bergop" kunnen rijden van Halling modellen. Dit betekent dat bij een offenheid in de rails de tram niet in staat is in de geleding verticaal te knikken en bijna als een starre plank van de rails kan worden afgehaald.  Dit is een bekend fenomeen bij de Halling modellen ( o.a. de Berlijnse S bahn) waarop SKIPtram Halling reeds in juli 2008 heeft gewezen ( kennelijk met weinig effect). Om dit te  verhelpen haalt u de losse "hangbakken B en D" eraf en vijlt u het ronde gedeelte waarin het andere dakdeel valt iets af waardoor de tram beter kan knikken. 
  • Om verlichting in het interieur in te bouwen demonteert U de bakken volgens de aanwijzingen van de fabrikant. In de A en E bal verwijdert U de gewichten uit het dak en zaagt deze in de langsrichting door. U brengt in de kappen de door U gekozen verlichting aan.  SKIPtram  heeft daarvoor gewone draadlampjes genomen die hij in plastic buisjes zet en middels dubbelzijdigplakband ( vanwege de demonteerbaarheid) in het dak monteert. U kunt naar beleieven ook LED lampjes monteren maar de printjes die mij bekend zijn waren alle te lang om tussen de dakgeleiding te monteren. De stroom voor de A en B  bal haalt U vanaf de eerste geleding uit de soldeerpunten, voor de C bak vanaf de motorsoldeer-punten en voor de D en E bak vanaf de achterste geledingsoldeerpunten.
  • Via SKIPtram is ook de JDK orginele panto te bestellen. De panto is natuurgetrouw voor de Citadis, maar wel erg fragiel en de bovenleiding dient dus wel erg zorgvuldig opgehangen te zijn. Voor montage van de panto behoeft niet de gehele tram gedemonteerd te worden maar kunt U eenvoudig het dakdeel van de C bak afmonteren te panto te verwisselen en de afstandsring aan de onderkant te monteren en middels de M 1,4 schroef de panto te bevestigen.


Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben