Om het model van Halling nog wat te superen volgen hieronder wat relevante tips van SKIPtram en anderen die mij hierover gemaild hebben. Mocht u ook adviezen hebben ( behalve: "Was er maar nooit aan begonnen") laat het gerust weten.
-
Indien u klachten heeft over ontsporingen zijn deze mits de rails in goede staat zijn vaak het gevolg van het niet "bergop" kunnen rijden van Halling modellen. Dit betekent dat bij een offenheid in de rails de tram niet in staat is in de geleding verticaal te knikken en bijna als een starre plank van de rails kan worden afgehaald. Dit is een bekend fenomeen bij de Halling modellen ( o.a. de Berlijnse S bahn) waarop SKIPtram Halling reeds in juli 2008 heeft gewezen ( kennelijk met weinig effect). Om dit te verhelpen haalt u de losse "hangbakken B en D" eraf en vijlt u het ronde gedeelte waarin het andere dakdeel valt iets af waardoor de tram beter kan knikken.
-
Om verlichting in het interieur in te bouwen demonteert U de bakken volgens de aanwijzingen van de fabrikant. In de A en E bal verwijdert U de gewichten uit het dak en zaagt deze in de langsrichting door. U brengt in de kappen de door U gekozen verlichting aan. SKIPtram heeft daarvoor gewone draadlampjes genomen die hij in plastic buisjes zet en middels dubbelzijdigplakband ( vanwege de demonteerbaarheid) in het dak monteert. U kunt naar beleieven ook LED lampjes monteren maar de printjes die mij bekend zijn waren alle te lang om tussen de dakgeleiding te monteren. De stroom voor de A en B bal haalt U vanaf de eerste geleding uit de soldeerpunten, voor de C bak vanaf de motorsoldeer-punten en voor de D en E bak vanaf de achterste geledingsoldeerpunten.
-
Via SKIPtram is ook de JDK orginele panto te bestellen. De panto is natuurgetrouw voor de Citadis, maar wel erg fragiel en de bovenleiding dient dus wel erg zorgvuldig opgehangen te zijn. Voor montage van de panto behoeft niet de gehele tram gedemonteerd te worden maar kunt U eenvoudig het dakdeel van de C bak afmonteren te panto te verwisselen en de afstandsring aan de onderkant te monteren en middels de M 1,4 schroef de panto te bevestigen.