NBM 20 rit

Op zaterdag 20 september organiseerde Mart Vlaanderen bij de EMA de eerste rit met de geheel gerestaureerde NBM 20, 43 en 402.

Dit alles vanuit het Arnhemse aangereden met een NBM bolramer.

De rit was voorspeld chaotisch te worden omdat deze rit ook voor donateurs van de EMA bedoeld was, maar de gezelligheid was er niet minder om temeer omdat er een RET vierasser ( 507) extra was ingezet. De leeftijd van de passagiers overtrof veruit de datum van de laaste rit bij de opheffing van de NBM tram en dat resulteerde in allerlei statements over het tramwezen die misschien af en toe achterhaald waren maar voor degenen die ze uitspraken absoluut nog golden. De uitspaak dat de Unions nu nog gereden zoudn hebben als er geen oorlog in 1940 was geweest werd echter weerlegd door een andere krasse Tramliefhbber met de omgekeerde stelling dat ze dan juist vroeger afgeschaft waren omdat er dan geen crisis zou zijn geweest. Dat belooft dan wat voor het huidige trammaterieel in de huidighe economische slechte situatie.  Daarom was het een verademing om op de terugweg in het Postwagentje gezeten op een heus vouwstoeltje de jeugd te horen praten over het wel en wee van de gerestaureerde en nog te restaureren trams.Gelukkig er zijn nog een paar jonge donateurs.

 

©Rob Boeser  (de wat oudere donateurs - Jan van Harskamp, Paul Sassen en Rob Boeser- "in een rijtuigie")

Voor liefhebbers van oude artikelen over hoe je van een Fairfield messing 250 een NMB ttram kunt maken verwijs ik naar Miniatuurbanen ( Nl) jaargang 16 nr.2 van februarie van 1973. De werkwijze is misschien dan ook wat achterhaald maar daarom niet minder interessant.