De Figuurzaag

 

Ja er waren nog mensen die met een figuurzaag hele trams uit messing plaat zaagden en tot een tram soldeerden. Dus niks tekenen en etsen maar gewoon eindeloos zagen; de afgebroken zaagjes priemden zo lekker in de linkerwijsvinger waarmee je het werkstuk vasthield en ja je kwam altijd zaagjes tekort. De Dremeltjes en andere aanverwante moderne electrische joelende zaag motortjes bestonden niet. Solderen deed je nog met Purine als vloeimiddel met een oudewetse 60 Watt soldeerbout.  De schroefjes hadden op zijn minst een diameter van M2,5.

Het driewagen NZH boedapesterstel van Fairfield kwam rond 1969 uit en volgens het blad 'miniatuurbanen" nr.5 van juni 1969 hadden enkele leden van de NVBS aan Fairfield voorgesteld deze combinatie te bouwen. Voor het driewagenstel werd een prijs beraamd van 295.00 gulden ( ongeveer 130.00 EURO). De kosten lijken hoog, maar daarvoor (aldus E.E. van de Ven) kreeg U een model van bijzondere kwaliteit. Dat er daarna vele artikelen verschenen om het zaakje aan het rijden te krijgen ben ik nog niet vergeten. Maar in ieder geval was in die tijd de gevraagde 300 gulden ver boven het budget van de familie en de boedapesters reden dus niet ten huize van Skiptrammetjes. 

Het goedkoopste alternatief was toen de fiets te pakken en naar de firma Lijberse in Arnhem te fietsen en een plaatje messing van onbestemde dikte te halen samen met een pakje figuurzaaagjes nr. 1 met het woordje "metal"  erop om je de indruk te geven dat je hiermee makkelijk messing kon zagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geta 74 in 1965 door SKIptram gezaagd met 21 mm BEC motor.

Eerste 70 % lagevloertram uit Geneve ngezaagd door K.J. Sassen in 1990 met Bachmann aandrijving, afgebouwd SKIptram.

Een lage boedapester gezaagd door |K.J.Sassen in 1995 en afgebouwd door SKIptram.