TWEEASSERS.

PMT

http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/antriebe/antriebsabmessungen_feb2011.pdf

HALLING

TIP: Bij de zo populaire 36,8 (REKO) motor kwam het bij mij sporadisch voor dat het wormwiel over het tandrad schoot. De motor zat daarbij te diep in het dak op de nokken en een geoefend oog zag aan de zijkant dat hij iets scheef zat .  SKIPtram heeft de nokjes iets verdikt met een stukje celluloid  waardoor een perfecte passing/ aandrijving ontstaat.

 

Een ombouw van de 37 mm aandrijving onder Gothawagens vind U onder:

http://www.meyer-strassenbahn.de/modellbahn/Fahrzeuge/fahrzeuge-antriebe.htm

BACHMANN

SB

BACHMANN

 

 © SKIPtram

De firma Bachmann heeft een nieuwe underfloorunit voor zijn HongKong modellen ontwikkeld.

De radstand is 34 mm en hij heeft 12 mm wielen die uit te wisselen zijn voor kleinere. het handelt zich om een dubbele wormwielaandrijving ( zie de verticale as naast het rechter tandwiel) op 1 as. De linker as loopt vrij, maar de rijeigenschappen zijn geweldig en he odel loopt zeer langzaam en eruisloos. De modellen kunnen zonder problemen van een interieur worden voorzien en de doorkijk is onbelemmerd. Het geeel is uitgevoerd in metaal en heeft voloende eigen gewicht, dat bovendien erg laag ligt.

SKIPtram zal proberen deze units los te bestellen voor inbouw in verschillende trams met een radstand van 2.90 m - 3 m. ( 2020) is me dus niet gelukt.

 

tekening Bachmann

New ( 2020) Tenshodo 26 mm

In japan werd een neiuwe Tenshodo spud gefabriceerd. Alhoewel we deze slechts weinig gebruiken zijn de liefhebbers van Philotrain LTM/NCS stoomloc  en trams van Railan met een as afstand 26 mm  er misschien mee geholpen, omdat de ruimte onder de ketel bijna niks anders toelaat. Voor hen gaat SKIPtram dit dan ook onderzoeken.

Een net doosje met vele extra's en gewichten doet veel vermeden, maar de spud loopt wel 3 x zo snel als de oude, maar heeft wel goede trekkracht en een rustige loop ook over stroomloze delen.

 

ARO models.

Alhoewel de KIT van de enkele aandrijving zonder vertraging er fantastisch uitziet en erg mooi te bouwen is met een net resultaat is de rijkwaliteit goed maar veel te hard en dus niet bruikbaar. ( in tegenstelling tot de vertraagde aandrijvingen.