BW 50-51/ 39-54 ex nbm

 
Laatste nieuws 26-10-2018 naar onder scrollen.
 
 

 
 

Geta Bijwagens  ex NBM

Als rechtgeaarde Arnhemmer ben ik natuurlijk geinteresseerd in al het materieel dat bij de GETA heeft rondgereden.

In 1910 (30-34) en in 1911 (35-54) zijn bij ALLAN een serie bijwagens gebouwd voor de OSM om achter de "benzo's" de passagiersdienst te vervullen. Het waren luxe en comfortable rijtuigen met een radstand van 1.40m en een draaistelafstand van 8.00m  Het was de beroemde serie 30-54 waarvan na de eerste wereldoorlog ( 1919)  de 34 is uitgeleend aan de GETA en tijdens de tweede wereldoorlog ( 1943)  de wagens 50 en 51 zijn gehuurd van de NBM die de diensten van de OSM had overgenomen. Oorspronkelijk in creme afgeleverd en later in de groen/creme kleur overgeschilderd met een donkerbruine?? of zwarte stelbalk.

Het Model (zie OSM NBM 34-52).

Het "SKIPtram Wolka" project is van plan om de bijwagen 51  in messing H0m na te maken( met optioneel draaistellen in H0 ) . Hiertoe zijn reeds tekeningen vervaardigd en e.e.a. zal worden omgezet in een etsplaat met gietdelen voor daken etc. De draaistellen voor de H0 uitvoering worden extra smal gemaakt en voor de H0m uitvoering op de werkelijke breedte. Het aanhangwagen model zal dan getrokken worden door GETA 2- asser uit de serie 22-29 of achter de NBM motorwagen uit de serie 71-84 ( van deze MW's heeft de GETA de 77,80 en 82 ook tijdelijk gehuurd )  of 91-94 die reeds op mijn baan aanwezig zijn.

NBM motorwagen 92 Cw modells SKIPtram modificatie.

 

P.S. Sommige auteurs weten te melden dat behalve de 50 en 51 in 1944 ook de 39 en 54 zijn verhuurd aan de GETA. ( met dank aan Dhr. R.J.H. Boeser).

 

 

Tekening van de OSM serie 30-54

HET MODEL

Update juni 2017.
De inmiddels gebouwde serie is ook voor een deel gespoten ( Jastramo) en klaar voor uitlevering. Bij het afwerken doen zich een aantal problemen voor met vragen over hoe de livrei van deze wagens was.
Na bestudering ben ik voorlopig tot de conclusie gekomen. Dat de er wagens na de eerste wereld oorlog zijn verhuurd geweest en in de tweede wereld oorlog.
 
Ik denk dat je voor de wagens 50-51 ervan uit moet gaan dat ze achter de GETA MW reden en als zodanig verbouwd werden( ontdaan van lucht) en dat de wagens 39-54 reden achter de eveneens gehuurde NBM motorwagens en met lucht reden.
 
Onderstaande specificaties zijn mede tot stand gekomen na informatie bij Toon Steenmeijer 26 juni 2017
 
BW 50
 
 
x
 
Uitvoering: datum onbekend
 
opnieuw geschilderd door de NBM in 1934
Geen groot logo maar NBM 50 op het zijpaneel
Geen lucht
Nummer op de kop in het midden.
Klasse indeling 1 -2 in normale cijfers
 
 
12-07-2017 model van de NBM 50
 
 
 
 
 
BW 51
 
 
 
Uitvoering:
Niet opniuew geschilderd oor de NBM dus met biezen
Grote NBM logo's
Romeinse nummers voor klasse indeling
Nummer op de kop links
Geen nummers op de zijkant
Geen lucht
 
Wordt dus de middelste uit deze serie.
 
 
 

 

 

 
BW 39
 
 
Uitvoering
Opnieuw geschilderd door de NBM in 1934
Geen groot logo
Klasse indeling met gewone cijfers 2 x 2e klasse
Fino reclame
NBM met cijfer op zijpaneel
Nummer op de kop in het midden en klein
dubbel lucht
 
BW 54
 
Opnieuw geschilderd in 1934 zonder biezen
NBM 39 op de zijkant
Nummer klein op de kopwand( deur)
2 x 2 klasse indeling
Fino reclame
dubbel lucht
 
 

Inmiddels is het eerste model vanuit de eerste tekening en eerste etsplaat klaar en in messing gebouwd. Op de foto ziet U het model in zijn ruwe vorm. Een aantal details zijn nog niet aangebracht of nog niet klaar. Vanaf 03-01-2008 zijn bouwpakketten te bestellen op bestelling.