SKIPtram

U bent hier: Home > MODEL in H0 (1:87) > GTN materieel > GTN MW 1-8

GTN MW 1-8



Het kant en klare GTN stel gebouwd uit SKIPtram bouwsets.

Historie,

De wagens van de serie 1-8 werden in 1911 geleverd aan de GTN en werden gebouwd ( evenals de Arnhemse wagens)  door Waggonfabrik Carl Weyer te Düsseldorf.

Ze hadden een lengte van 9790 mm en een radstamd van 2500 mm ( Mulder de Jong en Bouwman). De elektrische installatie was van Siemens met 2 motoren van 60PK.

De twee koplampen dateren uit 1913 alsmede de railremmen en deze wagens hadden tot 1945 twe lyrabeugels.

Het Model.

Zie ook het Benelux forum

Er is geen tekening in het NVBS archief maar met medewerking van Ton Dijkers hebben we wat maten boven water gekregen.Hierbij zijn verslag:

Mij is geen officiële tekening bekend van de motorwagens 1 - 8, wel van 21 - 30. Ik geloof dat je gelijk hebt dat 1 - 8 alleen in lengte van de bak, aantal ramen, radstand en lengte van het onderstel verschilden van 21 - 30. In Spoor- en Tramwegen van 9 mei 1942 staat een artikel van ir. A. Tielens een lijstje met o.a. lengte over de buffers (1 - 8 9,00 m, 21 - 30 10,42 m), maar in een door de S.T.A. uitgegeven lijst van F.B. Kroon uit 1943 staat hiervoor iets anders (1 - 8 9050 mm, 21 - 30 10850 mm). Ik denk dat Tielens het het beste heeft kunnen weten. Misschien heeft Kroon eigenlijk de lengte over de koppelingen vermeld.

Kroon geeft ook nog voor resp. 1 - 8 en 21 - 30: lengte bak 4550 / 6000 mm, lengte zonder buffers 8200 / 10000 mm, breedte 2200 / 2200 mm, hoogte 3500 / 3500 mm, radstand 2500 / 3200 mm en wieldiameter 800 / 800 mm.

Bij een kopie van een fabrieksfoto van een van 1 - 8 (welke is niet te zien) vind ik echter nog: hoogte bovenkant dak 3490 mm, grootste breedte 2160 mm, radstand 2500 mm, hoogte koppeling 400 mm. Op het origineel stond ook nog iets over de treeplankhoogten, maar doordat die regels breder waren dan de foto zijn die getallen op de kopie buiten het beeld gebleven. Het origineel was een drukwerk in het Duits, maar van de herkomst weet ik niets.


( 03-04-2013)  Deze door Carl Weyer geleverde wagens worden door SKIPtram in 3D ontwikkeld.

Het projekt is per heden opgestart.



Dus samengevat:

Lengte?; 9790 mm (Mulder)

Lengte over de buffers; 9000mm ( Tielens) en 9050mm (Tielens)

Lengte gehele wagenbak; 8200mm ( Kroon)

Lengte midden  wagenbak; 4550 mm ( Kroon)

Breedte; 2200mm (Kroon)

Hoogte; 3500mm (Kroon)

Radstand; 2500mm met wielen van 800mm


De voorlopige SKIPtram compositie ( uitgaande van een tekening van Leiderlitz 1967) per 16-04-2013)

Waarbij de radstand tot "2400 mm" verkort is in verband met een 1:87 premisse door de te gebruiken Halling variomotor.

Het extra podest op de weerstandskast is voor de 1945 gemonteerde BBC pantograaf.

Het model wordt zoveel mogelijk gemaakt voor alle uitvoeringen waarbij selctief deeltjes verwijderd moeten worden.




( 03-04-2013)  Deze door Carl Weyer geleverde wagens worden door SKIPtram in 3D ontwikkeld. Het projekt is per heden opgestart.

(08-09-2014) De 3D tekenenaars zijn voorlopig nog niet in staat de wensen van SKIPtram te vervullen. Er is begonnen met een styreen oermodel volgens het bekende recept.



bovenstaand een collage van het gebruikte materiaal.

De motorwagen en bijwagen worden tegelijk gebouwd wegens hun bijna gelijke bouw en toch de graverende verschillen. Zo is de ronding van de balcons afwijkend. Bij de EMW is deze wat hoekiger dan bij de bijwagen.
De verklaring die ervoor zocht meen ik gevonden te hebben in de shuifdeuren die in de EMR aanwezig waren en die naar de kopzijde toe moesten kunnen schuiven.



Ook de raampartijen verschillen in niveau terwijl de beide wagens verder bijna gelijk ogen.




17-09-2014.

Alle styreen deeltjes zijn gestraald n de primer gezet en een paar maal afgewerkt/ nageschuurd.
Nadat dit resultaat goed bevonden wordt kunnen de delen aangepast worden voor het maken van de mal. Dat betekent dat de binnenkant spiegelglad moet zijn middels zeer dun styreen en tape.
Ook worden aan sommige kwetsbare onderkanten van diverse wanden extra stukjes dun styreen geplakt voor het opvangen van luchtbellen.

23-02-2015
De eerste gietingen ijn binnen









Het resultaat



Model uitgerust met de buffers en de magneetkoppelingen en gemodificeerde H0w pantograaf



Een Berg en Dal look a like



De veiligheids kettingen van de gtn


en het Drapertje van den Broek


Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben