Tekst met toesteming van Henk Boshuyzen
Foto's met hopelijk toestemming van de makers, anders graag bericht Het is voor de waarheidsbeleving.
Voor de verschillende uiyvoeringen in grijs, creme en geel verwijs ik naar de vehalen in Donselaar en Blok 5 boeken en het internet
Omdat deze informatie och ook weer tegenstrijdig waren heb ik wederom de hulp in groepen van HenK Boshuyzen en wij kwamen tot de volgende conclusie:
Paul, Ik heb de 2 boeken van van Donselaar en de 3 boeken van Blok eens nagekeken en ook diverse foto's nog bekeken. Ik neem aan dat je de vraag stelde naar aanleiding van het model van Wes. De slijpwagen is in 1938 door de HTM gebouwd als nummer 2 en was afgaande op foto's grijs/groen ( Donselaar zegt bruin) met zwarte band op de balcons. Op de fronten waren twee koplampen aangebracht en een "1200 Volt contactdoos" voor voeding van de lampen. Als sluitlichten konden ze gebruikt worden door twee rode glazen voor de lampen te plaatsen..
OP deze foto merkte Wes ook nog een soort zandkast? op op het voorbalkon
In 1961 is de wagen verbouwd en heeft op de balconschermen twee koplampen, twee sluitlichten en een "1200 Volt contactdoos" gekregen. De wagen werd afgeleverd in de crème kleur met de randen van de verstevigingsstrippen van de balconschermen in zwart of grijs? .
In de herfst van 1967 is de wagen "OV geel schilderd". Daarbij werden aan de zijkanten van de kopwanden een zwart/gele schrikstreep aangebracht, evenals op de zijwanden van de tank.
Het model van Wes is dus in overeenstemming met de werkelijkheid vanaf 1967 tot heden in het OV-geel. De kappen die op de balcons over de "lampuitsteeksels" zijn aangebracht zijn sinds 1967 zwart gelakt en zo is de wagen ook te zien bij het slijpen van de sporen op de Rijswijkseweg in den Haag in februari 1970 en de tramoptocht op 16 oktober 2004. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Dit model kan dus door de 4 lampen op elk balconscherm niet als grijs/groene slijpwagen 2 doorgaan.
Het BP van WEKRA heb ik dus met veel plezier gebouwd en ben er erg content mee en hoop dat hij het bestand nog een keer voor mij wil wijzigen om een grijze te bouwen.
Het SKIPtram exemplaar
Het nummer op de zijkant hoort er dus niet te zitten ( Henk Boshuyzen) en deze decalls zijn inmiddels verwijderd
Het WEKRA model KK door Wes gebouwd
Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login