Tekst Jeroen Feld.
Rijtuig 2e klasse 1508 in Gulpen
In 1922-1924 werd in opdracht van de Limburgsche Tramweg Maatschappij (LTM) bij Uerdingen, Linke Hofmann
en Beijnes Haarlem een reeks van
personenrijtuigen en bagagewagens gebouwd voor haar nieuwe normaalspoor-tramlijnen.
De personenrijtuigen waren een vergrote versie van de rijtuigen welke bij haar
voorganger de Centraal
Limburgsche Spoorweg Maatschappij
(CLS) op de smalspoorlijnen al in gebruik waren. Voorzien van gasverlichting en
stoomverwarming waren de rijtuigen voor tramwegbegrippen luxe uitgevoerd. De
rijtuigen 1e/2e klas hadden de nummers 1001-1010. De
serie 1501-1510 waren 2e klas rijtuigen. De bagagewagens kregen de
nummers 2001-2010.
Na sluiting van de tramlijnen, omdat
busexploitatie goedkoper was, werden veel rijtuigen verkocht aan “de iezerkeuning”
Dotremont in Maastricht. Dotremont verkocht de bakken zonder draaistellen met
veel winst door als noodkerk, kantoor etc. Uiteindelijk zijn er twee bewaard
gebleven: De 1502 werd ontdekt te Grevenbicht-Papenhoven als opberghok en in
1997 gekocht en weggehaald door de stichting beheer Stoomtram Hoorn-Medemblik.
De 1504 stond als kantoor in de
jachthaven Bosserveld te Maastricht. In 1994 werd deze bak ook gekocht door dezelfde
stichting beheer Stoomtram Hoorn-Medemblik. Beide rijtuigen wachten in een loods
te Hoorn op restauratie. Beide zijn in zeer slechte staat, maar men hoopt ooit samen
met de sterke LTM-lok 21 (Ir. P.H. Bosboom) een mooie Limburgse lokaaltram van de
twintiger jaren uit te beelden.
Na jarenlang archiefonderzoek
en het uiteindelijk in het bezit krijgen van beeldscans van de originele blauw-drukken
van fabrikant Beijnes uit Haarlem, gaan Johan
Moors van JMmodels in samenwerking met LTM-liefhebber Jeroen Feld een H0-model
uitbrengen van de 2e klas rijtuigen (LTM 1501-1510). De bak, het dak
en interieur van het model zullen uit gefreesde styreenonderdelen bestaan. De gefreesde
ramen zijn ingezet, zodat ze mooi in de wanden passen. De draaistelzijkanten
zijn van het Java-type en in resin gegoten. De buffers zijn van witmetaal en
ook metalen wielen zullen niet ontbreken. Daarnaast is er een mogelijkheid
voorzien voor het inbouwen van een kortkoppelmechanisme (Niet bijgeleverd). Dit
model wordt ALLEEN als bouwpakket geleverd. Gebouwde modellen zijn dus NIET verkrijgbaar.
Bij het bouwpakket zit een CD-rom met foto-bouwinstructie en worden de juiste
verfkleuren aangegeven. De passingen zijn zeer nauwkeurig zodat het model zeer
eenvoudig is samen te bouwen (zoals een standaard huisje van bijvoorbeeld
Kibri). De onderdelen zijn vooraf eenvoudig te schilderen zonder veel
afplakwerk (Verf dient u zelf aan te schaffen).
De verschijningsdatum
zal eind 2012/begin 2013 zijn. De kosten zijn op dit moment niet exact bekend.
Dit model is een
mooie aanvulling op de LTM-lok welke Philotrain onder het nummer 54A heeft
uitgebracht.
In de toekomst zullen
het 1e/2e klas en het bagagerijtuig ook in H0
verkrijgbaar zijn als bouwpakket. Met deze aanvulling komt in 1 op 87 weer een
stukje Limburgse brons”bruin” teakhout tot leven.
Indien u interesse heeft, kunt u dit kenbaar maken per mail:
jeroen (apenstaartje) hotmail.com (apenstaartje vervangen voor @ ivm. antispambeleid)
Hij ziet uw bestelling met veel belangstelling tegemoet.
Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login