HO(me) > MODEL in H0 (1:87) > LTM materieel > LTM 1501-1510
SKIPtram
 

LTM 1501-1510

 

Tekst Jeroen Feld.

 

 

Rijtuig 2e klasse 1508 in Gulpen

In 1922-1924 werd in opdracht van de Limburgsche Tramweg Maatschappij (LTM) bij Uerdingen, Linke Hofmann

en Beijnes Haarlem een reeks van personenrijtuigen en bagagewagens gebouwd voor haar nieuwe normaalspoor-tramlijnen. De personenrijtuigen waren een vergrote versie van de rijtuigen welke bij haar voorganger de Centraal

Limburgsche Spoorweg Maatschappij (CLS) op de smalspoorlijnen al in gebruik waren. Voorzien van gasverlichting en stoomverwarming waren de rijtuigen voor tramwegbegrippen luxe uitgevoerd. De rijtuigen 1e/2e klas hadden de nummers 1001-1010. De serie 1501-1510 waren 2e klas rijtuigen. De bagagewagens kregen de nummers 2001-2010.

Tot 1938 waren ze in gebruik op de tramlijnen Maastricht-Vaals en Sittard-Echt-Roermond.

Na sluiting van de tramlijnen, omdat busexploitatie goedkoper was, werden veel rijtuigen verkocht aan “de iezerkeuning” Dotremont in Maastricht. Dotremont verkocht de bakken zonder draaistellen met veel winst door als noodkerk, kantoor etc. Uiteindelijk zijn er twee bewaard gebleven: De 1502 werd ontdekt te Grevenbicht-Papenhoven als opberghok en in 1997 gekocht en weggehaald door de stichting beheer Stoomtram Hoorn-Medemblik.

De 1504 stond als kantoor in de jachthaven Bosserveld te Maastricht. In 1994 werd deze bak ook gekocht door dezelfde stichting beheer Stoomtram Hoorn-Medemblik. Beide rijtuigen wachten in een loods te Hoorn op restauratie. Beide zijn in zeer slechte staat, maar men hoopt ooit samen met de sterke LTM-lok 21 (Ir. P.H. Bosboom) een mooie Limburgse lokaaltram van de twintiger jaren uit te beelden.

 

Na jarenlang archiefonderzoek en het uiteindelijk in het bezit krijgen van beeldscans van de originele blauw-drukken van fabrikant Beijnes uit Haarlem,  gaan Johan Moors van JMmodels in samenwerking met LTM-liefhebber Jeroen Feld een H0-model uitbrengen van de 2e klas rijtuigen (LTM 1501-1510). De bak, het dak en interieur van het model zullen uit gefreesde styreenonderdelen bestaan. De gefreesde ramen zijn ingezet, zodat ze mooi in de wanden passen. De draaistelzijkanten zijn van het Java-type en in resin gegoten. De buffers zijn van witmetaal en ook metalen wielen zullen niet ontbreken. Daarnaast is er een mogelijkheid voorzien voor het inbouwen van een kortkoppelmechanisme (Niet bijgeleverd). Dit model wordt ALLEEN als bouwpakket geleverd. Gebouwde modellen zijn dus NIET verkrijgbaar. Bij het bouwpakket zit een CD-rom met foto-bouwinstructie en worden de juiste verfkleuren aangegeven. De passingen zijn zeer nauwkeurig zodat het model zeer eenvoudig is samen te bouwen (zoals een standaard huisje van bijvoorbeeld Kibri). De onderdelen zijn vooraf eenvoudig te schilderen zonder veel afplakwerk (Verf dient u zelf aan te schaffen).

De verschijningsdatum zal eind 2012/begin 2013 zijn. De kosten zijn op dit moment niet exact bekend.

Dit model is een mooie aanvulling op de LTM-lok welke Philotrain onder het nummer 54A heeft uitgebracht.

In de toekomst zullen het 1e/2e klas en het bagagerijtuig ook in H0 verkrijgbaar zijn als bouwpakket. Met deze aanvulling komt in 1 op 87 weer een stukje Limburgse brons”bruin” teakhout tot leven.

Indien u interesse heeft, kunt u dit kenbaar maken per mail:

 

jeroen (apenstaartje) hotmail.com (apenstaartje vervangen voor @ ivm. antispambeleid)

 

Hij ziet uw bestelling met veel belangstelling tegemoet.

 

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de