HO(me) > MODEL in H0 (1:87) > RET materieel > Düwags 251-274
SKIPtram
 

Düwags 251-274

( 21-11-2014) Door problemen in de productie bij de firma Halling zijn alle plannen voor een oplage RET modellen stop gezet.


 

Deel van het artikel in SM juni 2013




Foto SM 06-2013 Bandelow van het SKIPtram model als appetizer.


28-01-2013:

Er zijn verregaande onderhandelingen gaande van SKIPtram met Leopold Halling om de RET 251-274 in een kleine exclusieve oplage te produceren.

Het ligt in de bedoeling de 6-asser in de oorspronkelijke toestand en de verlengde 301-324 in een latere kleurvariant uit te brengen. Suggesties met betrekking tot uitvoering wagennummer en lijnbestemmingen ( met foto's) worden graag tegemoet gezien.

Reactie A. van der Schoor:

Ik wil echter opmerken dat de RET 251-274 vanaf de aflevering grijze raampartijen heeft gehad, evenals de grotere zussen 351-386. Deze series hebben het klassieke zwart nooit gedragen! Bij aflevering waren de bufferstrips bruin en de deuren inderdaad in half oker/half grijze toestand. Tevens waren ze voorzien van een vaste conducteurszitplaats en in de B-bak had de achterste ruit een lijnnummerfilmkastje. De electrische bel bij de nummerfilmkast op het front was nog niet aanwezig, evenals de ventilatieruit naast de bestuurder.
 
Reactie Hans van der Schoor:
Verder wil ik u er op attenderen dat de serie 251-274 nooit heeft bestaan in de kleuren oker/zwart zoals u aangeeft in optie 1. De duwags zijn gelijk afgeleverd in de kleurstelling RET-geel/grijs. Als proef voor deze nieuwe kleurstelling zijn er diverse allan trams in deze nieuwe kleurstelling geschilderd. De duwags hebben ook nooit het ronde RET embleem gedragen maar altijd het strakke monogram.
 
Dank voor uw reactie, vanmiddag ben ik nog op zoek gegaan naar foto's van de duwags. Aangaande de reactie van carl demeij ben ik op zoek gegaan naar afleveringsfoto's en deze heb ik ook gevonden. De foto's bewijzen dat de serie 251-274 in het RET-geel met grijze raamstijlen en een ondefinieerbaar grijs met een zweem naar bruin dak is afgeleverd.
 
Reactie Carl Demeij

de 251-274 enkelgeleed oorspronkelijke uitvoeing creme/zwart/oker met ook de deuren gedeeld zwart en oker en bruine bufferbalk echter deze kleur is na aflevering al vrijwel gelijk vervangen door creme /antrhaciet/oker en okker bufferbalk

een jaar later dan indienststelling is reeds begonnen het creme dak te vervangen door een lichtgrijs dak
Enne de 251-274 hebben als zodanig nooit de dakbellen gehad die wel op de 351-386 zaten.
de serie kreeg deze dakbellen pas toen ze verlengd werden tot 301-324.


dus er zijn 3 opties voor zo,n enkelgede serie..
 
T.a.v. lijnnumer
op zuid hebben ze gereden op lijn 2 en 12 totdat ze verlengd werden tot 301-324.
op noord reden ze op de lijnen 3, 9 , 15, 17 en 22
lijn 9 was de lijn van noord naar zuid via de maasbruggen net als lijn 2 en 3
de kleurstelling die je aangeeft te willen uitbrengen is de serie op al deze lijnen inzetbaar in model

de bestuurderszijruit is bij de 251-274 nooit schuivend uitgevoerd
dat is pas bij de verlenging gebeurd.

misschien nog anekdote de dakopstapjes voor het trappetje buiten zijn twee vierkante blokjes op de A-bak boven het kleine raampje voor de geleding.
en ik denk dat je net als de bumper het dak idd voor degenen die dat willen zelf eventueel beige laten maken. 

 
Bij deze wil ik dan ook toch voorinschrijven voor de RET serie 251-274 maar dan in de kleur oker/grijs/creme dak en conducteursplaats achterin en een extra spiegel op de achterdeur voor de conducteur
bij deze versie waren de deuren tot zeker 1974 gedeeld in bovenkant grijs/antrhaciet en onderkant oker.
 
Paul zoals je ook in het boek van Allan tot Citadis ziet heeft de serie 351-386 in het begin verder naar beneden getrokken grijzelijn onder de ramen de serie 251-274 en later de 301-324 hadden een dunne rand onder de raampartij.
 
bij de 321 is te zien dat de zijruit og niet schuifbaar is dat gebeurde pas vanaf 1976 of 78
ook hadden deze trams nog geen palhek - vangschep de 251-274 ook niet de 1301-1324 weer wel omdat later nadat de 601- 635 kwamen deze wel al die voorziening hadden de vangscheppen later bij alle 300-en zijn ondergebouwd



Hieruit resulteert een:
Voorlopig ( 04-02-2013) bestek voor de te maken modellen:
 
  • model met als compromis de maten van de Halling modellen.De rotterdamse modellen waren iets smaller.
  • gemotoriseerd model met licht en NEM stekker ( duurste uitvoering)
  • kleurstelling oker- antraciet met deuren half oker
  • Wat beterft bufferbalk >> oker. Deze kan door de afnemer naar wens donkerbruin geschilderd worden. ( andersom niet)
  • dakkleur nog niet bekend
  • raam conducteur
  • extra conducteurs plaats voor interieur bij leveren
  • extra spiegel voor conducteur bij leveren
  • extra reclame borden
  • wagen door Halling bedrukt
  • extra transfers reclame op ramen op dak
  • Gummersbach panto of H0w panto of door Sommerfeldt te vervaardigen panto voor Halling
  • geen dak bel op dit model
  • Wagennummer 274 ?
  • en lijnbestemming lijn 2 Centraal station / Charlois
  • reclame "Leo van Ierland"?
  • reclame "Martini"  "Chiquita"?



© tekening Aad van Dam met toestemming gepubilceerd

SKIPtram modellen

  1. Oorspronkelijke toestand oker/grijs met beige dak
  2. Toestand in oker/grijs met grijs dak deuren half oker.
  3. Toestand in oker/grijs met grijs dak deuren geheel oker

Eventueel met donkerbruine bufferbalk, reclames met/zonder dakbel

Ook voor de serie 1303-1324 ( ex 301-324)

(09-02-2013) We gaan er dus maar vanuit dat de serie nooit in de onderstaand getoonde uitvoering heeft gereden.

 

 

 

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de