SKIPtram

U bent hier: Home > MODEL in H0 (1:87) > SCHÖRLING Rr

SCHÖRLING Rr

1. NOM Rr3

2. GVBA H56

3. Nürnberg Fürther Stassenbahn

4. Köln

5. Lazarska

De railreinigers van Amsterdam

(tekst overgenomen website van NOM te Arnhem)

In 1955 kregen zij de nummers Rr1 en Rr2, zij werden toen voorzien van motoren van de afgevoerde motorwagens 319 en 313. De Rr2 was in 1947 al uitwendig gemoderniseerd, de Rr1 werd in 1959 afgevoerd. Dit nadat in 1958 door Schörling in Hannover een nieuwe railreinigmotorwagen was afgeleverd met het nummer Rr3. Deze was van een moderner type wat door Schörling in de jaren vijftig aan diverse Duitse steden werd geleverd.

De Rr2 deed nog dienst tot 1972, waarna deze in 1978 een bestemming als museumwagen kreeg.

In 1970 werd bij de Rr3 de oorspronkelijke grijze kleur vervangen door het toen moderne oranje. In 1978 onderging de Rr3 een modernisering, waarna deze nog enkele jaren gebruikt werd. In 1982 kreeg hij bij de algehele vernummering van werkmaterieel het nummer H56. In 1988 kwam hij buiten dienst te staan en werd in 1989 bestemd tot museumwagen. Het reinigen van de rails geschiedde voortaan uitsluitend met railreinigauto's.

Op 11 augustus 2005 maakte de nog niet geheel gerestaureerde Rr3 een proefrit.
Proefrit Café Tramhalte Rr3
Niet alleen de proefrit zelf was geslaagd; ook de foto's die ervan zijn gemaakt, mag je wel een succes noemen! (Beide plaatjes: René Platjouw)
Proefrit aan het water Rr3

De Rr2 werd in 1991 weer uit het stof gehaald en maakte eenmalig een rit tijdens de tramoptocht 'Tram '91'. Beide motorwagens wachten sindsdien op betere tijden. Na enige tijd in de open lucht in Amsterdam-Noord te hebben doorgebracht is de H56 is in 2002 ondergebracht in een kazerne te Vught. In 2004 verhuisde deze naar de tramlijn van het Nederlands Openlucht Museum te Arnhem om daar weer rijvaardig en reinigvaardig te worden gemaakt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 2009 wordt een kleine serie van dit model opgezet. Het betreft een mooi bewerkt model wat in zijn geheel ook nog eens versmald is en veel eleganter werkt als de normale Bec kit gemaakt door Horst Wittmann en Franz Gummersbach .Voor de aandrijving is gekozen voor een Halling Vario-aandrijving. Er zal nog worden gekeken of voor analoogrijders het toerental iets teruggebracht kan worden.

 

Eerste aanzet tot een modificatie van het bestaande model en het maken van een kleine serie voor het NOM.

© SKIPtram

Een bijna klaar model ter verduidelijking.

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben