GETA 74 SKIPtram aandrijving

 

Andere vraag:

Ik heb de kapotte decoder in de GETA 76 vervangen en de HOw stroomafnemer geplaatst; ziet er gelikt uit !.

De wagen rijdt dus, maar ik hoor de motor slippen en de tram rijdt daardoor schokkerig. De wielen slaan echter niet door.

Ik vermoed daarom dat de rubberen ring van de overbrenging van de motor naar de kardan teveel speling heeft.

Hoe los ik dit op? Een dun plaatje styreen of iets dergelijks onder de motor?

Welke dikte zou jij aanraden? Hoe voorkom ik dat de motor dan aan de andere kant opwipt, wanneer de spanning van de rubberen ring verhoogd wordt?

Ik hoop dat je hiermee al ervaring hebt opgedaan en een tramfanaat met twee linkerhanden kunt helpen met een goed advies.

Antwoord:

Inmiddels hebben we veel ervaring met de "riemen motor" van Halling.
Hij is oorspronkelijk bedoeld in een smalspoorlocomotief en kan dus veel trekken.
Ook de Haagse module groep en veel andere "rijders" gebruiken deze motor.
Ook boedapesters van messing met twee AHW lopen er perfect op.
 
Het slippen kan alleen de volgende oorzaken hebben en mag nimmer gecorrigeerd worden door de hartafstand te verstellen. ( overigens is dat onmogelijk ).
Na veel onderzoek en het veranderen naar een tandwielaandrijving heeft geen resultaat en zelfs de riempjes die na heel langdurig gebruik wel eens willen slijten moeten we bij Halling bestellen omdat dit de enige goede zijn en we niet in staat zijn hier een goed alternatief te vinden
Mogeljke oorzaken.