28-11-2014
De nieuwe achter en chquita reclames op de modellen van Paul.
17-08-2014
31-5-2014
Ombouwer messing met SKIPtram transfers.
06-05-2014
26-03-2014
HTM Buitenlijner uit Philotrain Kit met modificatie H0w chassis en Halling aandrijving.
update 18-4-2014
© Paul Roos
© Paul Roos
Beste Paul ( Roos)
In antwoord op al je veranderingen kan ik nog wel uitleggen dat Philotrain dit model op de markt heeft gebracht, waarvan onderstaand het exemplaar aldaar gespoten met gewijzigde pantograaf
© SKIPtram
Je ziet hier duidelijk de foute deuren.
Verder was het model uitgerust met een motor zonder vliegwielen van die tijd die echter niet zo geweldig reed. Reden waarom ik een PMT motor heb gemonteerd en jij een H0w set. Maar er is meer want je ziet dat de luchters op het dak in de langsrichting staan geheel volgens de tekening.
Maar in werkelijkheid hebben deze luchters altijd dwars gestaan zie maar alle foto's op dit gebied.Overigens zie je op deze tekening waarom Philotrain het tweede paneel naast de deur ge-etst heeft en dat de verkeerde koersborden volgens tekening gebruikt zijn. In werkelijkheid waren deze veel minder schuin en bijna horizontaal
foto bewerkt collectie Nick Roestenburg
Hier kun je goed de door jouw bedoelde raamstijlen zien van deze MW 6 in 1961. Alle wagens zijn door HAWA gebouwd in 1922 en er zou geen verschil in de wagenbakken moeten zijn. In 1942-43 kregen de wagens een verandering in de kop daar hier de binnenlijsten zijn verwijderd. Allen de MW 4 behield zijn oorspronkelijke ruiten. De tekening van J.v.d. Graaf is echter gesigneerd duidelijk als na deze periode. Men lette ook op de afwijkende stootplaat die bij andere wagennummer recht aan de onderkant was, maar wel geribbeld en niet glad zoals op het Philotrain model.
Onderstaand de oorspronkelijke uitvoering die wat meer op het Philotrainmodel lijkt behalve het schuine centrale raam. Men lette op de hoog geplaatste luchtslang
In tegenstelling tot deze HTM MW 3 met lage luchtslang uit 1943 en afwijkende stootplaat
Op onderstaande foto is goed te zien hoe het paneel naast de deur eruit moet zien. Het is de MW 5 in de oorspronkelijke uitvoering maar wel overgespoten met verlies van de orginele beschildering.
Nou voorlopig dit model genoeg uitgediepd?? Overigens heb niet alle wijsheden van me zelf, maar ui de diverse boeken over de Haagsche Trams daar ik vroeger in het Haagje van het oosten woonde en diverse informatie alleen via mondelinge overdracht van mijn vader kreeg.
Hallo Paul,
Als reactie op het bouwverslag van Paul Roos, heb ik een foto
ingesloten van een Fluitketel in 1:45.
De tram is door mij handgezaagd en gesoldeerd.
In de periode :
Aanvang bouw : oktober 1989
Klaar : maart 1990
schaal 1:45.
Niek Hesp
Uploaded with ImageShack.us
Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login