SKIPtram

U bent hier: Home > SKIPFANS > Paul Roos

Paul Roos

28-11-2014

De nieuwe achter en chquita reclames op de modellen van Paul.






17-08-2014

Deze combinaties van Crème en OV-gele 1100-en reden in de jaren 70 op lijn 3 en ook op lijn 10.







31-5-2014

Ombouwer messing  met SKIPtram transfers.

06-05-2014


26-03-2014


De HTM buitenlijner

HTM Buitenlijner uit Philotrain Kit met modificatie H0w chassis en Halling aandrijving.












De HTM fluitketel

update 18-4-2014




Hallo Paul( Sassen)
 
Hier de foto’'s van de fluitketel zoals ik hem afgebouwd heb.
 
Toen ik hem in mijn bezit kreeg was het etswerk nogal aangevreten.
Vooral de voorkanten waren er slecht aan toe.
De fluitketels hadden zgn. brede raamstijlen op de voorbalkons. ( SkTr>> deels)
De midden ruit kon ook naar binnen klappen volgens mij.( SKTr >. klopt)
 
In de jaren 30 of 40 hebben ze de fronten gemoderniseerd waarbij de raamstijlen smaller werden.
Alleen de 4 heeft deze beurt niet gehad.
 
Ik heb dit dus ook gedaan zoals je op de foto’s kunt zien.
Ik weet natuurlijk niet hoe het model dat jij gaat doen er aan toe is.
 
Verder heb ik de raampjes van de deuren naar beneden uitgevijld totdat ze even laag waren als de onderkant van de voorruiten.
Daarnaast heb ik de tekening van de “nep”instapdeur achter de voorste weggeschuurd.
Philotrain heeft daar een ge-etst kader aangebracht wat in werkelijkheid niet zo was.
Ook was het ge-etste kadertje om de ramen van de deuren weggevreten dus heb ik die ook glad geschuurd.
 
Als laatste heb ik van draad van 0,2mm onder de zijramen en voorramen een extra bies gesoldeerd.
 
De fluitjes die erbij zaten van Philotrain waren veel te grof dus die heb ik zelf nagemaakt van 0,5 mm draad en 1mm buis.
 
Dit was het zo’n beetje,ik hoop dat je er wat aan hebt.
 

 

      ©Paul Roos                                

   © Paul Roos

 

 

© Paul Roos

© Paul Roos

 

Beste Paul ( Roos)

In antwoord op al je veranderingen kan ik nog wel uitleggen dat Philotrain dit model op de markt heeft gebracht, waarvan onderstaand het exemplaar aldaar gespoten met gewijzigde pantograaf

 

© SKIPtram

Je ziet hier duidelijk de foute deuren.

Verder was het model uitgerust met een motor zonder vliegwielen van die tijd die echter niet zo geweldig reed.  Reden waarom ik een PMT motor heb gemonteerd en jij een H0w set. Maar er is meer want je ziet dat de luchters op het dak in de langsrichting staan geheel volgens de tekening.

tekening J.de Graaf

 

Maar in werkelijkheid hebben deze luchters altijd dwars gestaan zie maar alle foto's op dit gebied.Overigens zie je op deze tekening waarom Philotrain het tweede paneel naast de deur ge-etst heeft en dat de verkeerde koersborden volgens tekening gebruikt zijn. In werkelijkheid waren deze veel minder schuin en bijna horizontaal

 

  foto bewerkt collectie Nick Roestenburg

Hier kun je goed de door jouw bedoelde raamstijlen zien van deze MW 6 in 1961. Alle wagens zijn door HAWA gebouwd in 1922 en er zou geen verschil in de wagenbakken moeten zijn. In 1942-43 kregen de wagens een verandering in de kop daar hier de binnenlijsten zijn verwijderd. Allen de MW 4 behield zijn oorspronkelijke ruiten. De tekening van J.v.d. Graaf is echter gesigneerd duidelijk als na deze periode. Men lette ook op de afwijkende stootplaat die bij andere wagennummer recht aan de onderkant was, maar wel geribbeld en niet glad zoals op het Philotrain model.

Onderstaand de oorspronkelijke uitvoering die wat meer op het Philotrainmodel lijkt behalve het schuine centrale raam. Men lette op de hoog geplaatste luchtslang

foto bewerkt J.J.B. Vellekoop

In tegenstelling tot deze HTM MW 3 met lage luchtslang uit 1943 en afwijkende stootplaat

foto bewerkt J.A.Bonthuis

Op onderstaande foto is goed te zien hoe het paneel naast de deur eruit moet zien. Het is de MW 5 in de oorspronkelijke uitvoering maar wel overgespoten met verlies van de orginele beschildering.

foto bewerkt NVBS collectie

Nou voorlopig dit model genoeg uitgediepd?? Overigens heb niet alle wijsheden van me zelf, maar ui de diverse boeken over de Haagsche Trams daar ik vroeger in het Haagje van het oosten woonde en diverse informatie alleen via mondelinge overdracht van mijn vader kreeg.

Hallo Paul,

Als reactie op het bouwverslag van Paul Roos, heb ik een foto
ingesloten van een Fluitketel in 1:45.
De tram is door mij handgezaagd en gesoldeerd.
In de periode :
Aanvang bouw : oktober 1989
Klaar : maart 1990
schaal 1:45.

Niek Hesp

Uploaded with ImageShack.us

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben