HO(me) > WETENSWAARDIGHEDEN > Peter Witt passagiersstroom
SKIPtram

Peter Witt passagiersstroom

Het passagiersstroom principe van Peter Witt berust op het volgende idee.

Veel deuren aan de voorzijde van de tram, waarbij de passagiers snel kunnen instappen zonder zich te vervoegen bij de wagenvoerder. Dan een ruimte zonder stoelen waar de passagiers tijdens de rit naar de volgende halte zich kunnen vervoegen bij de conducteur. Na de conducteur komt u bij de eerste uitstapdeur ( midden van de tram) of loopt U door naar het achterste gedeelte met zitplaatsen voor de langere rit en heeft U achter in de tram nog een of meerdere uitstapdeuren.

Wkipedia:

In dit passagierscirculatiesysteem, P.A.Y.P. Pay As You Pass genoemd, werd ingestapt en pas de ritprijs betaald als men de conducteur, die strategisch bij de uitstapdeur zat, passeerde. Dit gebeurde als men van voren naar achteren liep of na een paar haltes al uitstapte. Er ontstond dan een soort verdeling. Passagiers die achterin gingen zitten moesten bijna vanzelfsprekend een langere rit maken. De passagiers die voorin bleven gingen meestal korter mee. Om dit systeem te perfectioneren waren de achterste delen van de wagen uitgerust met comfortabele banken naast elkaar. Voorin was sprake van weinig zitplaatsen, om snel te kunnen laten instappen, en enkele lange banken waar passagiers elkaar aankeken tijdens het rijden. Voorin uitstappen was verboden. Dit ontwerp was in al zijn simpelheid op dat moment het beste ontwerp waarmee de meest economische passagiersafhandeling kon worden bereikt.

by Gary Quale

After 1905, many systems adopted the "pay-as-you-enter" (PAYE) car design, with the conductor stationed at a fixed location on the rear platform to collect fares as passengers boarded and moved forward to find seats in the car interior. On busy lines, this resulted in delays while enough new passengers paid their fares to allow the last waiting passenger to find room on the rear platform so the doors could be closed and the conductor could give a two-bell signal for the motorman to proceed.

Peter Witt's innovation was the "pay-as-you-pass" fare collection system, using a front entrance and center exit streetcar configuration. The section of the car forward of the center doors had longitudinal "bowling alley" seats to allow abundant space for newly boarded standees. The conductor was stationed just ahead of the center exit doors, and collected fares while the car was in motion either as patrons prepared to exit the car, or as they moved aft to find more comfortable seating in the rear section of the car. This greatly expedited the loading process at busy stops, and improved efficiency. The first Cleveland cars modified to Witt's design entered service in December 1914, and were an immediate success, resulting in orders for new cars built to this design in Cleveland and in many other cities. The Peter Witt type of car remained very popular until the advent of the PCC streetcar in the 1930's. The standard PCC used the same proven front entrance-center exit configuration, and many two-man PCCs used the Peter Witt fare collection scheme.

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de