SKIPtram

U bent hier: Home > WETENSWAARDIGHEDEN > Trolley 0.0 ( -1)

Trolley 0.0 ( -1)

 

Trolley 0.0 ( -1)

 

Behalve in de modelbouw met het monteren van stayalives is ook in het echt tegenwoordig het zoeken gaande naar supecaps en andere middelen om tijdelijk zonder bovenleiding te kunnen blijven rijden met elektrische vervoermiddelen.

 

Bij de trolleybussen in Arnhem vond met het al erg handig om een Volkswagen motor met aggregaat in de trolleybussen te monteren om stukjes buiten de bovenleiding te kunnen rijden.

 

Later ( 2016) is het HAN in Arnhem met de trolleybus 2.0 gekomen in samenwerking met Kiepe kon op dezelfde plaats een systeem gebouwd worden om geheel elektrisch dit te verwezenlijken in bestaande Arnhemse trolleybussen .

Hess en Solaris hadden al een systeem maar dat is ingebouwd op de nieuwe bussen ( en wij weten het altijd beter).


Maar reeds in 1971 ( 54jaar geleden !!!) werd er al een BUT trolleybus ( 116) bij de KEMA uitgerust met een hele “batterij” accu’s ( gewoon op de bestaande bodem gezet) om middels een door hun ontwikkelde gelijkstroom lader op accu’s stroomloos te kunnen rijden.

Voor het experiment verwijs ik naar het boekje van Johan Buurman – Trolley’s in Arnhem serie 101-136 en 137-143 uit 1989 blz. 47-50.

De KEMA ontwikkelde ook een lijnzoeker ( geen vangbakken dus) om op elk willekeurig punt de trolley polen onder de draden te kunnen zetten en bij een eventuele serie produktie werd uitgegaan van een aanhanger met accu’s achter de trolleybus.


U begrijpt het al….. het ging niet verder door ondanks de proefritten en U weet dat SKIP houdt van mislukte trams en andere slimme vindingen waarvoor de wereld toen nog niet rijp was.

Foto’s ( KEMA Arnhem)

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben