SKIPtram

U bent hier: Home > HISTORIE > FAIRFIELD

FAIRFIELD

Op 21-11-2013 bereikte mij het bercht dat een groot man van Fairfield Europa is overleden.

We hebben heel veel aan hem te danken

 

Een belangrijke naam in het verleden m.b.t. trammodellen.

Het onderstaande artikel is een resumé van een beschrijving door Jack La Russa in het maandblad BRASS modeller & collector van october 1991.

De oprichter van dit bedrijf in Amerika is Gijsbert Johannes ( Bert) SAS (hertog van Limburg Stirum) en hij leefde van 1920 - 1982. Hij groeide op naast de NZH en HTM trams en ging rond 1940 naar Canada. Na de oorlog keerde hij terug naar Nederland maar kort daarna vestigde hij zich in Connecticut in Amerika.

Rond 1953 richtte hij het bedrijf "Fairfield Models", later "Fairfield Traction Models"op. de eerste modellen waren van geperst zink, maar in 1958 ging hij over op messing. Het grootste aantal modellen werd rond 1960 geproduceerd.  Leuk is dat ook al in 1960 het grote probleem volgens Sas  de aangedreven draaistellen waren die men ook niet in Japan kon produceren.  Andeco en Suydam konden geen adequate units leverenen.  Dat tot op heden dat probleem nog niet is opgelost is toch wel vreemd.  De modellen in Japan werden vervaardigd door Seichi Kumata in Tokio Japan. In 1982 maakte een slopende ziekte een vroegtijdig einde aan zijn leven. "Fairfield Europe"was een overblijfsel van zijn bedrijf in Nederland geleid door zijn goede vriend Evert Sluiters.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderstaand overzicht geeft de productie weer van de nederlandse trammodellen:

Jaartal/ no./ beschr./ aantal/ land van productie/ prijs

"Model Tramway Systems": 1952-1966.

  1. 1962/ no.501/ Dutch 2-window oldtimer, open balcon/ 20st./ Holl./ 13.75 dollar
  2. 1962/ no,502/ Dutch 3-window oldtimer, open balcon/ 20st./ Holl./ 13.75 dollar
  3. 1962/ no.503/ Dutch 3-window oldtimer, dicht balcon/ 20st./ Holl./ 13.75 dollar
  4. 1962/ no.506/ Dutch DT4-window oldtimer, open balcon/ 20st./ Holl./ 13.75 dollar
  5. 1962/ no.507/ Dutch DT-4 window oldtimer, dicht balcon/ 20st./ Holl./ 13.75 dollar
  6. 1964/ no.525/ NZH AB 600/ 84st./ Holl./ 21.75 dollar

"Fairfield (Traction) Models Inc.": 1966-1982

  1. 1965/ no.550/ HTM 250 MW, gemot/ 200/ Japan/ 16.75 dollar
  2. 1965/ no.551/ HTM 650 BW, 4-assig uitgev./ 200/ Japan/ 12.50 dollar
  3. 1970/ no.520/ NZH A400 MW, gemot./ 250/ Japan/ 44.50 dollar
  4. 1970/ no.521/ NZH B400 BW. / 375/ Japan/ 27.75 dollar
  5. 1975/ no.405/ Backer & Rueb loc/ 100/ Holl./ 60.00 dollar
  6. 1975/ no.526/ NZH B20 BW/ 115/ Holl./ 37.50 dollar
  7. 1975/ no.553/ HTM 36 MW ombouwer/ 36??/ Canada/ 65.00 dollar
  8. 1976/ no.528/ GVBA 391 MW Bergmann/ 120/ Holl./ 58.00 dollar/ 58.00 dollar
  9. 1978/ no.410/ RETM 501-502 dieseltram/ 70/ Holl./ 62.50 dollar
  10. 1978/ no.530/ GVBA 476 MW/ 250/ Japan/ 57.50 dollar
  11. 1978/ no.531/ GVBA 716 BW/ 350/ Japan/ 35.00 dollar
  12. 1982/ no.535/ GVBA Union / 175/ Japan/ 110.00 dollar
  13. 1982/ no536/ GVBA Union 3-ramer/ 100/ Japan/ 110.00 dollar
  14. 1982/ no.537/ GVBA open BW / 175/ Japan/ 85.00 dollar

"Franse productie":

  1. ????/ no.???/ RET 400 MW/ ??? / Frankrijk.

"Fairfield Models Europe"

Voorzover niet onder de voorgaande categorie vermeld.

  1. ????/ no.???/ GVBA BW Breslauer/ ???/ ???
  2. ????/ no.???/ GVBA MW Utrechtenaar/ ???/ ???
  3. ????/ no.???/ HTM 1xMW en 2x BW 750-800-900/ ???/ ???

Toch bij elkaar 24 trammodellen.

Mocht U reacties hebben of verbeteringen mail gerust naar skiptram@planet.nl  

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben