SKIPtram

U bent hier: Home > HISTORIE > Oud en Nieuw

Oud en Nieuw

Hier staan foto's van een en hetzelfde model , maar van verschillende fabrikanten en/of bouwers uit diverse perioden.

 

 

 

 

 

DE HTM OMBOUWER

De ombouwers waren motorrijtuigen met de nummers 81-101. Het ging om 81 omgebouwde Fordjes die in de jaren 1928/1929 nadat men het proefrijtuig 22 had omgebouwd in dienst kwamen.

  

Het linker H0 model werd door BEC kits onder nummer 27 uitgebracht en was een witmetalen KIT met BEC motor en Sommerfeld panthograaf. De oudste documentatie van de firma Schoenmakers uit 1990 geeft een kitprijs van 150,- gulden aan. Het model is rond 1992 door SKIptram gebouwd.

Het middelste H0 model werd in de 1975  door Fairfield Europe onder nummer 553 in een oplage van 36 stuks in Canada gemaakt ( geinitieerd door de in Connecticut levende Bert Sas) 

Het rechter model is een Rivarossie ombouw uit de 60-er jaren en behoort tot een van de eerste pogingen van SKIPtram iets te bouwen.

 

Duidelijk zie je het verschil in maatvoering. de brede kop was typisch voor de Fairfield modellen en was gebaseerd op de Amerikaanse breedte.

De panto's zijn vervangen door JDK exemplaren

DE HTM 250 -ers

De serie 250-299 kwamen rond 1919 in dienst en werden bij H.A.W.A. en Werkspoor gebouwd.

      

    

Het linker model is een Fairfield Europe product uit 1965 onder nummer 550 geproduceerd in japan in een oplage van 200 stuks.

Daarnaast staat het Philotrain product te herkennen aan de merkwaardige ramen en volkomen foute maatvoering.geproduceerd in 1982 onder nummer 106C voor de toenmalige prijs 580,-- gulden.

Tweede van rechts is een Railan product ( Niehorster) met zeer exacte maatvoering en verkocht door Schoenmakers in het jaar 1995 en volgend en kostte destijds 895,-- gulden.

Rechts staat weer een Philotrain 106A uit 1981.

Update 03-09-2014.

Nu ben ik bezig met de vierde variant die van Cw models komt en maak daa een 280 van. U krijgt hier nadere foto's.


x

De vijfde variant komt volgend jaar van Atlas.( 29-08-2018 deze varaiant is nooit door Atlas geproduceerd en alleen aangekondigd).

Het model van Guido Mandorf is in 2018 gemaakt in 3D ( een misschien wat modern woord in deze rubriek).


Het model van Wes Kraaijeveld ( WEKRA)  ook uit 2018

PCC WAGENS

Rond 1960 kwamen in Den Haag de PCC te lopen. reden voor veel fabrikanten tot op heden om deze in model te laten maken.

 

 

Het linker model is een amerikaans product wat de firma Schoenmakers verkocht in de 80-er jaren voor rond de 250,-- gulden. Een ding was zeker: hij was te breed en de motor liep nooit.

Het middelste model is een BEC product wat door Schoenmakers  Kant en Klaar op bestelling voor 275,-- gulden werd geleverd. Het model werd dan door Dick de Haan gebouwd. Het model wordt voortgestuwd door 2 BEC hardlopers. Kenmerk van deze motoren is als je er weinig stroom op zet lopen ze niet en bij iets meer stroom ( zo bijna de netspanning) joelt het model over de baan.

Het rechter model kennen we nu allemaal en komt van Alfred Riess en is ui kunsstof met ROCO aandrijving.

op de modellen zijn de panto's vervangen door JDK exemplaren

DE HTM FORDJES

 

Links een laagdakker van "HOw", daarnaast twee exemplaren  van Philotrain en geheel rechts een ombouw uit Rivarossi ui de 60-er jaren.

 

DE GTN WAGENS

Links een GTN wagen van een door SKIptram  omgebouwde Swedtram wagen uit de 90-er jaren  en rechts een in de 70-er jaren omgebouwde Kit van BEC.

 

DE GETA WAGENS

DE 70 serie: links het handgezaagde model uit de oude doos, in het midden een Railan model ui de 80-er jaren en rechts het model van Alfred Riess.

Links een in de 70-er jaren omgebouwde GOG tram van SKIPtram en rechts een omgebouwde BEC HAWA wagen.

 

En zo ziet het er in 2007 uit. Een model omgebouwd uit de bekende "Einsiedler" brouwerij souvenier modellen.

DE NBM 71-80 MW

Drie verschillende modellen van deze motorwagenserie. vlnr. De Skiptramversie; de Cw versie; en een oude Skiptramversie (1970) uit Gogtrams omgebouwde versie

 

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben