Düwags 251-274
( 21-11-2014) Door problemen in de productie bij de firma Halling zijn alle plannen voor een oplage RET modellen stop gezet.
Deel van het artikel in SM juni 2013
Foto SM 06-2013 Bandelow van het SKIPtram model als appetizer.
28-01-2013:
Er zijn verregaande onderhandelingen gaande van SKIPtram met Leopold Halling om de RET 251-274 in een kleine exclusieve oplage te produceren.
Het ligt in de bedoeling de 6-asser in de oorspronkelijke toestand en de verlengde 301-324 in een latere kleurvariant uit te brengen. Suggesties met betrekking tot uitvoering wagennummer en lijnbestemmingen ( met foto's) worden graag tegemoet gezien.
Reactie A. van der Schoor:
Ik wil echter opmerken dat de RET 251-274
vanaf de aflevering grijze raampartijen heeft gehad, evenals de
grotere zussen 351-386. Deze series hebben het klassieke zwart nooit
gedragen! Bij aflevering waren de bufferstrips
bruin en de deuren inderdaad in half oker/half grijze toestand. Tevens waren ze
voorzien van een vaste conducteurszitplaats en in de B-bak had de achterste ruit
een lijnnummerfilmkastje. De electrische bel bij de nummerfilmkast op het front
was nog niet aanwezig, evenals de ventilatieruit naast de
bestuurder.
Reactie Hans van der Schoor:
Verder wil ik u er op attenderen dat de serie 251-274 nooit heeft bestaan
in de kleuren oker/zwart zoals u aangeeft in optie 1. De duwags zijn gelijk
afgeleverd in de kleurstelling RET-geel/grijs. Als proef voor deze nieuwe
kleurstelling zijn er diverse allan trams in deze nieuwe kleurstelling
geschilderd. De duwags hebben ook nooit het ronde RET embleem gedragen maar
altijd het strakke monogram.
Dank voor uw reactie, vanmiddag ben ik nog op zoek gegaan naar foto's van
de duwags. Aangaande de reactie van carl demeij ben ik op zoek gegaan naar
afleveringsfoto's en deze heb ik ook gevonden. De foto's bewijzen dat de serie
251-274 in het RET-geel met grijze raamstijlen en een ondefinieerbaar grijs met
een zweem naar bruin dak is afgeleverd.
Reactie Carl Demeij
de 251-274 enkelgeleed oorspronkelijke uitvoeing
creme/zwart/oker met ook de deuren gedeeld zwart en oker en bruine bufferbalk
echter deze kleur is na aflevering al vrijwel gelijk vervangen door creme
/antrhaciet/oker en okker bufferbalk
een jaar later dan indienststelling
is reeds begonnen het creme dak te vervangen door een lichtgrijs dak
Enne de 251-274 hebben als zodanig nooit de dakbellen gehad die wel op de 351-386
zaten.
de serie kreeg deze dakbellen pas toen ze verlengd werden tot
301-324.
dus er zijn 3 opties voor zo,n enkelgede serie..
T.a.v. lijnnumer
op zuid hebben ze gereden op lijn 2 en 12
totdat ze verlengd werden tot 301-324.
op noord reden ze op de lijnen 3, 9 ,
15, 17 en 22
lijn 9 was de lijn van noord naar zuid via de maasbruggen net
als lijn 2 en 3
de kleurstelling die je aangeeft te willen uitbrengen is
de serie op al deze lijnen inzetbaar in model
de bestuurderszijruit is bij de
251-274 nooit schuivend uitgevoerd
dat is pas bij de verlenging
gebeurd.
misschien nog anekdote de dakopstapjes voor het trappetje buiten
zijn twee vierkante blokjes op de A-bak boven het kleine raampje voor de
geleding.
en ik denk dat je net als de bumper het dak idd voor degenen die
dat willen zelf eventueel beige laten maken.
Bij deze
wil ik dan ook toch voorinschrijven voor de RET serie 251-274 maar dan in de
kleur oker/grijs/creme dak en conducteursplaats achterin en een extra spiegel op
de achterdeur voor de conducteur
bij deze versie waren de deuren tot zeker
1974 gedeeld in bovenkant grijs/antrhaciet en onderkant oker.
Paul zoals je ook in het boek van Allan tot Citadis ziet heeft de serie 351-386
in het begin verder naar beneden getrokken grijzelijn onder de ramen de serie
251-274 en later de 301-324 hadden een dunne rand onder de raampartij.
bij de 321 is te zien dat de zijruit og niet schuifbaar is dat gebeurde pas
vanaf 1976 of 78
ook hadden deze trams nog geen palhek - vangschep de
251-274 ook niet de 1301-1324 weer wel omdat later nadat de 601- 635 kwamen deze
wel al die voorziening hadden de vangscheppen later bij alle 300-en zijn
ondergebouwd
Hieruit resulteert een:
Voorlopig ( 04-02-2013) bestek voor de te maken modellen:
- model met als compromis de maten van de Halling modellen.De rotterdamse modellen waren iets smaller.
- gemotoriseerd model met licht en NEM stekker ( duurste uitvoering)
- kleurstelling oker- antraciet met deuren half oker
- Wat beterft bufferbalk >> oker. Deze kan door de afnemer naar wens donkerbruin geschilderd worden. ( andersom niet)
- dakkleur nog niet bekend
- raam conducteur
- extra conducteurs plaats voor interieur bij leveren
- extra spiegel voor conducteur bij leveren
- extra reclame borden
- wagen door Halling bedrukt
- extra transfers reclame op ramen op dak
- Gummersbach panto of H0w panto of door Sommerfeldt te vervaardigen panto voor Halling
- geen dak bel op dit model
- Wagennummer 274 ?
- en lijnbestemming lijn 2 Centraal station / Charlois
- reclame "Leo van Ierland"?
- reclame "Martini" "Chiquita"?
© tekening Aad van Dam met toestemming gepubilceerd
SKIPtram modellen
- Oorspronkelijke toestand oker/grijs met beige dak
- Toestand in oker/grijs met grijs dak deuren half oker.
- Toestand in oker/grijs met grijs dak deuren geheel oker
Eventueel met donkerbruine bufferbalk, reclames met/zonder dakbel
Ook voor de serie 1303-1324 ( ex 301-324)
(09-02-2013) We gaan er dus maar vanuit dat de serie nooit in de onderstaand getoonde uitvoering heeft gereden.