HO(me) > MODEL in H0 (1:87) > RET materieel > SCHINDLER 231-244
SKIPtram
 

SCHINDLER 231-244

De RET heeft de gelede schindlers bij de Wagonfabrik Schindler AG te Pratteln in Zwitserland besteld en de wagens werden in 1957 afgeleverd en waren 2,30 m. breed. Ze deden dienst tot 1985 en bewaard gebleven is de 231.

Het philotrain cat.nr. 103 model is een verhaal apart.

In 1981 door Philotrain op een "grootserie onderstel" gebouwd. In een oplage van 50 stuks voor 575 gulden.

Een zeer gewild model bij verzamelaars en was bij overlevering een initiatief van Peter van der Priem.

De foto in de Philosophie zou op dit moment echt geen klandizie opleveren, maar dit was toch echt de voorintekening apetizer.



foto uit de philosophie bladzijde 20

Maar omdat voor dit soort dure modellen in huize Sassen geen geld was of tenminste door moeders kant verhinderd
werd dat het geld hieraan besteed werd, zochten we naar andere oplossingen en werden de Kodak dia doosjes omgrtoverd tot iets wat op een rotterdamse tram moest lijken. Helaas zijn deze kunstwerken niet bewaard gebleven

Zo is het allemaal begonnen en in 1995 met een model door mijn broer gezaagd uit messing en een Tenshodo spud aandrijving werd een wat serieuzer begin gemaakt.




Dat ging toen nog vanuit een gewoon op papier getekend ontwerp. Daar zal het bij hem wel bij blijven aangezien hij de aansluiting met alles wat digitaal heet bewust heeft ontweken. Maar misschien een idee voor sommigen dat je ook met potlood en lineaal een tram kunt tekenen.


Het tweede messing model staat op een Darumaya aandrijving en oogt na een echte spuitbeurt al wat beter. De "decalls" waren nog fotocopieen op papier



Ook op een diorama staat de tram niet verkeerd omdat de dubbele verjonging hier wel is toegepast en het model van Tom Raven toen zocht naar zijn grotere broer.






foto's zijn scans van oude op papier gedrukte opnamen in het diorama van Tom Raven ( foto's  Gerco van Beelen)

26-7-2014
Onlangs heb ik eindelijk de beschikking gekregen over een Philotrain gelede schindler. Een zeldzaam model maar het ziet er niet uit. De kappen bestaan uit gesoldeerde messing wanden met een achterliggend raamdeel voor de alluminium sponning imitatie.

Danny Soetens  die belangstelling toonde heb ik het model zoals het er uit zag maar onthouden en ga eerst zelf aan de slag om er iets fatsoenlijks van te maken. Ik zie echter de bui al hangen dat ik er geen afscheid van kan nemen als hij klaar is.

De Roco aandrijving is gerenoveerd omdat diverse opsluitplaten de geest hadden gegeven en de boel vervuild was. Alles in de ultrasoon en de wieltjes gepolijst en andere opsluitplaten gemonteerd.



De kappen zonder dubbele verjonging zijn zeer eenvoudig van opzet en hebben hele vieze matte ramen. De Sommerfeldt panto is zoals gebruikelijk meteen gedemonteerd en wordt vervangen door een H0w exemplaar van de nieuwe generatie met slankere grondplaat die ik nog had liggen omdat ik altijd te pas en te onpas voorraadjes aanleg.

Het frappante is dat op de foto in de philosophie de dubbele verjonging wel te zien is.



Maar deze in het produktiemodel niet is terug te vinden.



Kortom een snel in elkaar gefikst revolutie modelletje Philotrain onwaardig of moet ik het jaartal als excuus gebruiken??



Met excuses voor de onscherpe opnamen.

Het vreemde is ook dat de ramen in dubbel messing zijn uitgevoerd maar niet zijn ingekleurd.



Dit heet dan "Philotrain kwaliteit" Nou het zit zo scheef als mijn klompen en heeft een afwerking van lik me vestje.
Op het oplegjuk is met losse stukjes messing gezorgd dat de Roco bodem toch nog enigszins recht staat.



(28-7-2014)

Dit is het voorlopig resultaat van een niet geronoveerd model om de originaliteit zoveel mogelijk te behouden.
Het originele "spuitwerk" is gehandhaafd. De matte ramen zijn vervangen, evenals de panto en het model voorzien van decalls en tronlampjes.De zo karakteristieke alluminium ramen zijn ingekleurd . De histor reclame decalls  zijn op de maten van de door philotrain gebruikte ( verkeerde) maten afgedrukt.

Toch een kek modelletje op iets te smalle rails.








 

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de