GETA 74 SKIPtram aandrijving
Andere
vraag:
Ik
heb de kapotte decoder in de GETA 76 vervangen en de HOw stroomafnemer
geplaatst; ziet er gelikt uit !.
De
wagen rijdt dus, maar ik hoor de motor slippen en de tram rijdt daardoor
schokkerig. De wielen slaan echter niet door.
Ik
vermoed daarom dat de rubberen ring van de overbrenging van de motor naar de
kardan teveel speling heeft.
Hoe
los ik dit op? Een dun plaatje styreen of iets dergelijks onder de motor?
Welke
dikte zou jij aanraden? Hoe voorkom ik dat de motor dan aan de andere kant
opwipt, wanneer de spanning van de rubberen ring verhoogd
wordt?
Ik
hoop dat je hiermee al ervaring hebt opgedaan en een tramfanaat met twee
linkerhanden kunt helpen met een goed advies.
Antwoord:
Inmiddels hebben we veel ervaring met de
"riemen motor" van Halling.
Hij is oorspronkelijk bedoeld in een
smalspoorlocomotief en kan dus veel trekken.
Ook de Haagse module groep en veel andere
"rijders" gebruiken deze motor.
Ook boedapesters van messing met twee AHW
lopen er perfect op.
Het slippen kan alleen de volgende oorzaken
hebben en mag nimmer gecorrigeerd worden door de hartafstand te
verstellen. ( overigens is dat onmogelijk ).
Na veel onderzoek en het veranderen naar een
tandwielaandrijving heeft geen resultaat en zelfs de riempjes die na heel
langdurig gebruik wel eens willen slijten moeten we bij Halling bestellen omdat
dit de enige goede zijn en we niet in staat zijn hier een goed alternatief te
vinden
Mogeljke oorzaken.
- olie of vet op de riemoverbrenging ( komt het
meest voor) >> reinigen met wasbenzine.
- Op de aandrijfas zitten de cardanopnemers te
strak tegen het frame aan waardoor deze moeilijk loopt ( soms doen we zelfs een
ringetje onder deze opnemers voor een betere loop t.o.v het frame . Kijk ook of de uitsparing ( halfrond) in het motorblokje aan de zijde is aangebracht waar de aandrijf-as in het frame zit. Als dit niet het geval is ( bij de eerste typen) loopt het motorblok tegen de cardanopnemer
- Een van de draaistellen loopt te zwaar ( vaak
ook de cardanopnemer te stark tegen het draastel bij de
wormwiel-as.