Als u zich zelf niet in staat acht deze KIT te bouwen kunt u altijd nog een "maatje" vragen.
De KIT is bedoelt voor ervaren modelbouwers die eerder aandrijvingen hebben gebouwd. De materie is redelijk complex en U moet kunnen solderen, ruimen met engelse ruimers, delen op assen kunnen verlijmen veel geduld hebben niet trillen in de handen.
Overschat Uzelf a.u.b. niet want half afgebouwde zaken terugsturen of vragen of SKIPtram het "af"wil maken is niet de bedoeling en doe ik niet
Overzicht van de KIT voor modelbouwers
De zeer kleine schroefjes voor de motor en opsluitplaten ( 4 1,2 x 2 mm) zitten in het zakje bij de motor en raak ze niet kwijt
Bij de etsdelen zitten extra ringetjes voor eigen gebruik of het uitrichten van de bodemplaat
De vastgerotte portalen door corrosie van de Chinees lijm
Pas op
Voor de montage van de Rietze, Hödl en Ferivan Modellen behoeven de portalen NIET gedemonteerd te worden bij deze TRAMfabriek motor ( en dat scheelt een hoop werk.
Om de B en D bak los te halen heeft een torx ( niet bijgeleverd) bitje nodig en past een kruiskop niet.
Alternatief voor wanneer u wel de portalen demonteert:
Het slopen van de onmundig vastgelijmde portalen gaat vaak moeizaam en je bent genoodzaakt alles goed schoon te maken en een schroef verbinding te construeren zoals in de foto getoond. De 4 schroefjes ( vijsjes B ) zijn optioneel bijgevoegd in de bouwset.
Opbouw van de motor
Vliegwiel en worm worden na het ruimen 0,99 mm gelijmd met Locktite
https://tramfabriek.co.uk/glue.html
TIP:
De korte as van de TRAMfabriek motor is wel op maat geknipt ( helaas) rode rondje maar vooraf het uiteinde iets plat slijpen en een zoekrandje eraan maken voordat U het ( geruimde) vliegwiel proefpast alvorens te lijmen nadat u de lipjes voor de stroom heeft omgebogen gele pijltjes
Het ruimen van vliegwielen etc doe je met engelse ruimers en niet zoals iemand suggereerde met een kolomboormachine..............................grgrgrgrgr
De rustige loop van de Tramfabriek aandrijving is mede te danken aan de extra lagering van het wormwiel in het huis onderaan op de foto. De Halling en Hödl constructies hebben een vrij eindigend wormwiel en een variabele afstand tot het tandwiel
De opbouw van de aandrijving
Men lette op de zeer vernuftige stroomblaadjes die op het verende deel verder zijn weggeëtst, waardoor ze beter veren en toch op het contactvlak niet slijten. Als we de tram uitrusten met stroomafname op de overige assen blijft de tram dus goed lopen door de zeer geringe weerstand
De lip aan de zijde van de vouwnaad ombuigen
Let op de veschillende grootte van de gaatjes en dus de volgorde van montage om de schroef mooi te laten verzinken
Ik gebruik en soldeerpincet om het chassis vast op de werkbank te zetten omdat het moneteren en centrerren van de tussen tandwielen nogal een heel gepiel is. ( bij google vertalingen sta ik niet in voor de juiste weergave van het woord gepiel).
https://tramfabriek.co.uk/glue.html
Omdat de messing tandwielen nogal ruim passen dient u eerst deze aanbeide zijkanten met een centerpons iets te stuken opdat ze vast op de as passen en de loctite goed werkt.
Na afloop schuren op 1000 opdat de zijkanten goed glad zijn
Tandwielen passen in de opsluitplaatjes en U ziet dat het te strak loopt
De binnenzijden van de opsluitplaatje goed glad maken met een soet vijltje
Dan alles in lijn leggen
Opsluitplaatje monteren en het geheel eerst goed testen of het heel soepel loopt, daarna pas de motor monteren
Bovenstaande is mij zo aangeleverd maar het kan wel wat netter
Tussen soldeerbout en het 3d bevestigings plaatje leg je een dun stukje metaal opdat het spul netjes wegsmelt en het stroomblaadje op zijn plaats houdt. Degene die nog Märklin V200 bouwpaketten hebben gemaakt weten wat ik bedoel.
Zo dus,
Het bewerken van de bodemplaat
Dit kan gewoon met de portaken erop, maar de foto's zijn van een losse bodem.
Met een figuurzaag dus
Bovenstaande ziet de extra gaatjes die ik boor in de kopsekanten van deA, C en D chassis voor dorvoer van draden uit het zicht
kleine stukje dienen uit de stoeltjes partij gezaagd te worden
Bij montage aan het eind van de middenkap op het chassis is de hoogte van het vliegwiel belangrijk en moet U misschien het nokje in de kap ( rode pijltje) aan de motorzijde iets inkorten. Bij Halling en Hödl aandrijvingen ken U diy probleem en het bij die aandrijvingen nog kritischer.
De kopdelen
Tip
Indien U de metalen punt assen handhaaft is het verstandig voor een soepele loop dat u de puntjes heel iets afslijpt.
De montage van de stroomafnemers op een kopbak ( voor de duidelijkheid is een as gemonteerd).
Bij stroomafname graag het middennokje monteren van wege de zijdelingse "belasting" van het stroomblaadje.
Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login