SKIPtram

U bent hier: Home > Online Hulp Bouwsets > HTM PCC aandrijving

HTM PCC aandrijving

De aandrijving is ontworpen voor HTM PCC van Alfred Riess, H0w PCC , Holger Beine PCC's en de BEC PCC en is uitgeust met een gearboxmotor waardoor de tram de helft van de snelheid heeftals bij gebruikelijke aandrijvingen.

HANDLEIDING ©

( 25-07-2011) Eventele vragen of opmerkingen worden hier geplaatst ter info van andere bouwers.

Laatste info na totale hulpeloosheid van een niet nader te noemen modelbouwer ( uit Valpolicella) waarbij een draaistel zelfs aandrijfloos werd gemaakt. Hij had wel een mooi gemodificeerd stuurstandje gemaakt maar het concept geweld aangedaan.

  • De bodemplaat ontgraten en netjes bijschuren en doe dit dan niet in de buurt van de draaistellen en tandwielen want een klein splinterje geeft een zeer onrustige loop.
  • Pas op en vijl de opname voor de draaistellen niet te ruim, maar ga zolang te werk met een ronde frees dat de draaistellen soepel draaien.
  • De draaistel opsluitplaten aan de onderzijde dienen voorzichtig te worden bijwerkt opdat deze niet aanlopen tegen het vliegwiel af de aandrijfsnaren. Het rigoreus afsnijden en verlijmen wordt niet aangeraden
  • Demoteer de gearbox motor uit het frame en draai de motor om anders loopt het geheel bij de normale aansluiting de verkeerde kant op
  • Zet eventueel het frame vast met kleine verzonken schroefjes of monteer het geheel na uitgebreid testen met lijm.
  • De lange cardan-as loopt na montage iets tegen het frame en daarom moet U de dwarsverbinding iets bewerken met een klein rond vijltje opdat de cardan-as probleemloos loopt.
  • De korte cardan-as van 13 mm is niet meer televeren, daarom moet de korte cardan-as van 17 mm iets ingekort worden en middels een slamngetje verboden worden
  • Neem voor de elektrische aansluitingen soepel draad en soldeer de verbindingen kort aan de draaistellen opdat de contactveren niet van de draaistellen smelten. Soldeer de aansluitingen richting koningstap en leg de draadjes met een lus opdat ze niet aanlopen  tegen de cardan-as.
  • Eventueel kunt U de bodempaat iets met lood verzwaren.
  • Let op dat alle contactveren goed aanliggen op de binnenkant van de wielen opdat stroomafname vanaf alle 8 wielen gegarandeerd is, want dat was het geheim van deze aandrijving in tegenstelling tot het ROCO concept waarbij U slechts stroomafname heeft over 4 wielen en ook een beperkte aandrijving waarbij de wielen dan ook met bandjes moeten worden opgeleukt om enige tractie te krijgen.
  • Monteer de schortplaten van Uw model op de Halling draaistellen

Veel sucses

 

 

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben