HO(me) > KleinSERIEfabrikanten > HALLING > RET CITADIS (initiated by SKIPtram)
SKIPtram
 

RET CITADIS (initiated by SKIPtram)

Na twee jaar vanaf de eerste gesprekken en het verzamelen van gegevens, "tekeningen"van Alstom en fotomateriaal is het de Firma Halling gelukt na moeizame arbeid een Citadis te fabriceren. Vooraf aan het eerste model gingen vele telefoongesprekken, E-mails, bezoeken en op en neer sturen van paketjes met voorbeelden. Voor het model is een nieuwe bodemgroep gemaakt met een nieuwe staande motor i.v.m de rechten van de firma Hödl op alle Combino modellen. De door Alstom en de RET ter beschikking gestelde tekeningen waren bij lange na niet voldoende om tot een goed model te komen en er is dus door de RET, SKIptram en de Firma Halling veel overleg geweest

In november 2007 komt dan eindelijk het eerste Halling voorseriemodel van de Citadis naar Huissen ter beoordeling.

De RET heeft er maar liefst 800 van besteld, mede door het inmiddels opgezette railzminiworld hopen zij dat de verkoop hun uit de kosten mag brengen . De gemotoriseerde versie is voorzien van koplampen en sluitlichten en wordt door een middenmotor aangedreven.

Voor meer info kijk op Railz Miniworld.  De verkoopprijs is 199,00 EURO voor een gemotoriseerd model en 135.00 EURO voor een ongemotoriseerd model.

Ook skiptram zal een aantal exemplaren bij de RET bestellen en dan de CITADIS  leveren vanaf januari 2008 op bestelling in de normale overigens zeer gedetailleerde uitvoering.

De gesuperde uitvoering naar wens gemaakt is alleen na overleg en na vooruitbetasling te bestellen.  Naar wens kunnen dan de wagennummers en bestemmingen worden aangebracht, het interieur gespoten in een grijstint en 2 kleuren groen voor de banken en wordt de wagen voorzien van twee achteruitkijk-camera's en eventuele binnenverlichting.

Voor tips van SKIPtram en anderen m.b.t. superen van o.a. bankjes, interieur, panto en verlichting zie in de categorie skipMODELBOUW > bouwtips > Ret Citadis

 

 

Een monster van de nog niet geheel gespoten voorste bak met verlichting.

De achterzijde met sluitlichten

De definitieve versie met voor de oplettende kijker een dieper zwarte tint voor de ramen.

Ook het RET logo zorgde voor extra problemen. Ook hier is eerst een witte laag opgebracht en daarna pas de groene en rode band om kleurverschil in het grijze en lichter deel te voorkomen.

Verschillende proeven om tot een maximaal resultaat te komen.

Op 2 november 2007 kwam het eerste model van de kant en klare CITADIS binnen. Mijn niet altijd aanwezige bescheidenheid gebied mij hier alleen maar lovende woorden uit te spreken over het prachtige model. Maar dank is ook verschuldigd aan Andre Goosens, de RET ( Dhr Lenferink)  en het hele team van Leopold Halling,. hieronder ziet u de foto's van het eerste model:

linkerzijaanzicht

achterzijde

voorzijde

in volle glorie naar het Centraal Station

met de meegeleverde verschillende lijn en wagenummers

84 jaar later

Een weense RET en een RET uit Wenen

Een begin van een nieuw tijdperk en afscheid van het oude materieel

In plaats van luchters de complete electrische installatie op het dak

 

Een Citadis van Halling 2 jaar na het prototype uit Huissen

 

powered by cmsimple.dk - template by 2bdesign.de