SKIPtram

U bent hier: Home > MODEL in H0 (1:87) > BUITENLANDS mat. > MILANO

MILANO

 

Peter Witt cars

Omdat het Elfer model inmiddels onbetaalbaar is geworden en er collega's zijn die toch zo'n model willen laten rijden op hun baan heb ik besloten ( 15-08-2011) om een DelPrado model van mijzelve te motoriseren. Het model is weleenswaar niet zo gedetailleerd maar misstaat beslist niet op een gerenomeerde tram-modelbaan.

We beginnen met het model te slopen een eenvoudige klus en de zeer hinderlijke palen ( 4 st) waarop de bodem aan de kap is geschroefd zijn verwijderd. Met een beetje gevoel en een waterpomptang ( zit normaal niet in de modelbouwuitrusting) zijn ze eenvoudig af te breken. Deze moet verwijderd worden omdat anders de draaistellen geen beweegingsvrijheid hebben. Ook de handgrepen bij de ingangsdeur worden ingekort.

Vervolgens zagen we de bodemplaat zodanig uit dat de gemodificeerde Halling  draaistellen kunnen worden geplaatst. De bodemplaat moet ter hoogte van de halfronden opnemers dunne gevijld worden opdat de draaistellen lekker draaien. U kunt de opnemers op maat vijlen en dan past er precies een wieltje van 10,0 mm tussen.

Ook de motorruimte wordt aangepast. De draastel zijkanten zijn na bewerking overgezet. Gezien de langzame Halling 5 polige motor ui de GT4 modellen zorgt dat voor een geruisloze aandrijving. De trolley pole van plastic heb ik vervangen voor een Sommerfeld eenbenige stroomafnemer.

Kortom een avondje werk en Uw vitrine model wordt ineens een rijdende Milanees.

 

 Model met 1 gemodificeerdraaistel om eens te kijken of het ging

 

 

Het uitzaagpatroon voor de Halling draaistellen + de extra ruimte voor de wielen.

 

 

 

De complete bodemgroep 

Het is natuurlijk wel passen en meten maar na het monteren van een nieuwe panto is dit het resultaat

 

Het kant en klare model op nog wat kleinigheden na.

 

Links het Elfer model en rechts het DelPrado / made by SKIPtram

KATO Milano

( 23-10-2018)

Een omgebouwde Kato tram kan ook heel mooi zijn. Wouter van Beek was zo aardig mijn werkwagen te ruilen voor een oranje exemplaar zonder schrikstrepen en dit is het resultaat. De lyra beugel is een overblijfsel van Halling gedrochten die op de kleine twee-assertjes van deze fabrikant staan.

Het idee was van Peter Groen.

 

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben