(15-12-2012)
Eindelijk heb ik dan op de beurs in Houten met een collega een NZH 600 van Fairfield kunnen ruilen en is mijn verzameling 600 modellen van verschillende makelij weer aangevuld. Het model ziet er shabby uit en loopt niet.
Dus als eerste de collector schoongemaakt en de spiraalveer vervangen door mijn favoriete gummieband die op lengte is gemaakt. Ja en dan loopt zo'n model weer feilloos. Onlangs hebben allerlei andere kunstenaars dit model al aan het lopen proberen te krijgen maar helaaas zonder resultaat.
De kappen zijn in de traditionele kleuren van die tijd gespoten maar helaas zijn de transfers ook overgeschilderd en zelfs met thinner niet tevoorschijn te halen. Ik ga nu sterk nadenken of ik de kappen zo laat uit originaliteits overwegingen of dat ik het hele zaakje kaal haal en ga restaureren.
Wel alvast de hele bodempartij en draaistellen onderhanden genomen en alle delen gereinigd en wielen gepolijst en met eerbied voor de vorige reparateur besloten tot het handhaven van het gewijzigde stroomafname systeem omdat ik weet dat het origineel niet zo effectief was en voorzien was van een soort niet verende koperen pijpen om de stroom van de wieltjes te halen ( beetje overdreven natuurlijk).
Ja toch maar besloten het geheel te restaureren en de kappen in de ontverver gedaan, lcht gestraatld en in het trilbad om ze goed schoon te maken. Wat een prachtige stabiele kappen zij het.
Ondertussen de onderstellen na grondige revisie weer deels inelkaar gezet.
Update 30-05-2013
Men twijfelt uiteraard aan de werking van het bandje ter vervanging van de spiraalveer maar hij doet het nog steeds
Ook onder de tran women Preisertjes en moet het ook netjes uitzien
Het kant en klare Fairfield model ( zonder luchslangen geleverd)
Je kijkt zo tegen de forse motor ( en het oranje bandje)
Inmiddels zijn het dus nu Vier Zeshonderden geworden
(02-02-2012) Drie zeshonderden.
Het mooie model van Philotrain Cat. nr.870/ 30-3 of 870/ 30-1 zit in een houten kistje netjes ingepakt.Het model oogt als de bekende Philotrain kwaliteit. De kritiek van derden op de verlichting bij de harmonica is niet geheel gefundeerd, want de foto’s van van J.C.T van Engelen laten deze ook zien. In vergelijking met het Railan model met Roco aandrijving valt het kwaliteit verschil wel op. De H0w versie kan de vergelijking geheel doorstaan.. De Philotrainversie is met een Faulhaber aandrijving uitgerust en heeft stroomafname vanaf twee apart ge-isoleerde draaistellen ( oude Fairfield methode). Het model heeft werkende in de rijrichting geschakelde koplampen wat zeker een pluspunt is. Alleen het Railan model is in staat een forse bijwagen te trekken.
Boven Railan model/ midden H0w model / onder Philotrain model
voor Philotrainmodel/ midden H0w model/ achter Railan model( gemodificeerd). Let ook op de verschillende panto's. Ja en dan weer: Welke kleur was het nou ook al weer, want ook hier heb je drie verschillende keuzes.
vlnr. Philotrain/ H0w / Railan
Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login