SKIPtram

U bent hier: Home > MODEL in H0 (1:87) > HTM materieel > HTM Aw

HTM Aw

Uit het boek van Jan Blok over de Haagsche trams las ik dat de serie 500-526 naar het voorbeeld van de Amerikaanse Narraaganset cars de "Luxe Vrouwtjes" bij Allan werden gebouwd.  De Ameikaanse voorbeelden hadden twee draaistellen met dubbele assen.  In de Haag werd gekozen voor de een-assige draaistellen om de hoogte te reduceren.  meerdere bouwdelen kwamen van JG Brill & Co uit Philadelphia.

Dit bracht mij op het idee de onvoorstelbaar lelijke open Jackson Sharp Open sided wagen van Bachmann maar eens om te bouwen en de vitrine van Den Haag cadeau te geven.

 

Foto Bachmann.

Op bovenstaande foto is niet goed te zien dat de wagen monsterlijk breed is en na en enthusiaste aankoop van mij gauw weggestopt werd in de kast ...... totdat .......

De wagen is in de stijl van de HTM wagens omgebouwd door eerst de bankjes eruit te slopen, de draaistellen te demonteren en ( iets te ) rigoreus de hele wagen doormidden te zagen. Uiteindelijk is er een totaal raam uit de kopwanden verdwenen.

Daarna op de benodigde breedte bodem en dak recht geschuurd en met styreen wat eenvoudige balconschermen vervaardigd. Om de wagen een beetje in verhouding te krijgen is naar Haagsch voorbeeld besloten het geheel op enkele assen te zetten en daavoor heb ik een bijwagenonderstel van PMT opgeofferd. De bankjes zijn eenzijdig ingekort middels de figuurzaag en weer netjes aanelkaar gelijmd en pas gemonteerd nadat de wagengespoten was nadat er een echte styreen planken bodem in was gelegd.

In deze economische slechte tijd was ook SKIPtram van mening dat zoveel mogelijk onderdelen gerecycled moesten worden en de ketting die eerst aan de kop hangt is nu aan de zijkanten van de balkons gemonteerd. De beker koppelingen zijn van Halling en zo de kosten voor de grondstoffen voor deze wagen ook voor een eenvoudige beurs te overzien.

 

© SKIPtram

 

© SKIPtram  De MW 274 en AW 500.

Powered by CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Login

nach oben